فعالیت بنادر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26 درصد کاهش داشته است

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر: راهبرد سازمان بنادر و دریانوردی در فرایند واردات و توزیع کالای اساسی

بهزادیان

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر گفت: میزان واردات کالا از ابتدای امسال تا‌کنون بیش از 43 میلیون تن گزارش شده که از بنادر اصلی کشور صورت گرفته است. سازمان بنادر و دریانوردی با پیش‌بینی مشکلات احتمالی و برنامه‌ریزی و توزیع منابع و تجهیزات توانسته مدیریت منسجمی را در زمینه فرآیند واردات و توزیع کالای اساسی صورت دهد.

مدیرکل امور بندری سازمان بنادرو دریانوردی، روانبخش بهزادیان در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار ماهنامه صنعت حمل و نقل از میزان واردات و صادرات کالای اساسی وغیرضروری در دوران کرونا سخن به میان آورد و گفت: میزان واردات کالا از ابتدای امسال تا‌کنون بیش از 43 میلیون تن گزارش شده که از بنادر اصلی کشور صورت گرفته است.

میزان واردات کالای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن نباتی بالغ بر 5/8 میلیون تن بوده است. در حال حاضر عملکرد بنادر کشور در زمینه کالاهای اساسی محدود به واردات بوده و صادرات در زمینه کالاهای اساسی وجود ندارد.

با توجه به اینکه شرایط تحریم و انتشار ویروس کرونا مشکلاتی را در زمینه فعالیت‌های بندری ایجاد کرده، اما سازمان بنادر و دریانوردی با پیش‌بینی مشکلات احتمالی و برنامه‌ریزی و توزیع منابع و تجهیزات توانسته مدیریت منسجمی را در زمینه فرآیند واردات و توزیع کالای اساسی صورت دهد که خوشبختانه تا‌کنون مشکل خاصی در این خصوص وجود نداشته است.

همچنین فعالیت مربوط به تخلیه و بارگیری محمولات بدون هیچ وقفه‌ای ‌به‌طور شبانه‌روزی انجام شده است. 

بهزادیان در پاسخ به این سوال که کرونا چه تاثیراتی در روند واردات و صادرات کالا به بنادر داشته است، اظهار کرد: انتشار ویروس کرونا همانند سایر فعالیت‌ها در بنادر نیز تاثیراتی داشته است. به دلیل اینکه تجارت کالا در سطح جهانی محدود شده، بالتبع جریان ورود و خروج کالا به کشور را با مشکلات و کاهش روبرو کرده است.

بر اساس آمار موجود میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور بیش از 43 میلیون تن طی 5 ماهه امسال گزارش شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 26 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

میزان واردات کالا از طریق بنادر 8/11 میلیون تن و میزان صادرات نیز 6/12 میلیون تن گزارش شده است که هر یک به ترتیب 17 و 41 درصد کاهش نشان می‌دهند. همان‌گونه که ملاحظه می‌شود کاهش در بخش صادرات بیش از واردات بوده است.

انتظار می‌رود با عادی شدن شرایط، رونق مجدد در بخش‌های مختلف از جمله واردات و صادرات کالا باز گردد.

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر درخصوص تاثیر تحریم‌ها در ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر و واردات و صادرات گفت: یکی از تاثیرات عمده تحریم بنادر ایران توقف فعالیت خطوط کشتیرانی در بنادر است.

قبل از اعمال تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه علیه کشور و بنادر، نزدیک به 20 خط کشتیرانی کانتینری لاینر در ایران فعالیت می‌کردند که با اعمال مجدد تحریم‌ها، این خطوط مجبور به توقف فعالیت در بنادر ایران شدند. به همین دلیل در حال حاضر شاهد کاهش 27 درصد در عملیات کانتینر در بنادر ایران هستیم. همچنین در بخش ورود شناور در بنادر ایران نیز شاهد کاهش قابل ملاحظه هستیم.

بهزادیان در مورد میزان دسترسی ایران به بازارهای منطقه در مقایسه با کشورهای منطقه با وجود تحریم‌های تحمیلی تاکید کرد: تحریم‌ها همواره دسترسی ما به بازارهای منطقه را کاهش داده است. به عنوان مثال میزان تجارت کانتینری در منطقه خلیج‌فارس نزدیک به 40 میلیون TEU است که سهم بنادر ایران از میزان تجارت منطقه‌ای کمتر از 10 درصد است که یکی از دلایل عمده این امر وجود تحریم‌های ناعادلانه علیه بنادر ایران و توقف فعالیت خطوط کشتیرانی در بنادر است.

با انعقاد برجام، دسترسی بنادر ایران به بازارهای جهانی افزایش یافت که شاهد رونق بنادر بودیم، اما متاسفانه با اعمال مجدد تحریم‌ها و محدودیت در دسترسی به بازارها شاهد کاهش در حمل و نقل کالا در بنادر هستیم.

وی در خصوص روند تخلیه و بارگیری در بنادر و همچنین بنادر فعال کشور بیان کرد: در حال حاضر کلیه بنادر ایران فعال هستند و هر کدام در بخش‌های مختلف اقدام به ارائه خدمات می‌کنند. به عنوان مثال بندر شهید رجایی دروازه ورود کالای کانتینری به بنادر ایران محسوب می‌شود و بندر امام خمینی (ره) نیز در بخش کالاهای اساسی و غلات فعال‌تر است.

سایر بنادر ایران نیز فعال هستند. سازمان بنادر و دریانوردی طی سال‌های گذشته با اجرای طرح‌های توسعه اقدام به افزایش زیرساخت‌های حمل و نقلی در بنادر برای پاسخگویی به نیازهای واردات، صادرات و ترانزیت کشور نموده به‌طوری‌که در حال حاضر هیچ‌گونه مشکلی در بخش‌های مذکور مشاهده نمی‌شود.

هم‌اکنون ظرفیت بنادر ایران بیش از 250 میلیون تن است که ادامه اجرای طرح‌های توسعه، ظرفیت بنادر را افزایش خواهد داد.

خبرنگار: الهام زرقانی

مطالب رپورتاژ