مديرعامل شركت مترو خبر داد: طراحي «سامانه تامين كنندگان تاييد شده آنلاين مترو»

علي امام از طراحي «سامانه تامين كنندگان تاييد شده آنلاين مترو» خبر داد و عنوان كرد: اين سامانه منجر به افزايش رقابت، كيفيت و شفافيت مالي شده و ضمن حمايت از بومي سازي از اتلاف وقت در پيشبرد پروژه‌ها جلوگيري مي‌كند.

به گزارش سایت خبری ماهنامه صنعت حمل و نقل به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) علی امام مدیرعامل این شرکت با اعلام خبر طراحي «سامانه تامين كنندگان تاييد شده آنلاين مترو» خاطرنشان کرد: اين سامانه‌ با در نظر گرفتن بخش‌های مختلف عمرانی، تجهیزات و ناوگان توسط یک مشاور، طراحي شده و زیرساخت‌های آن شکل گرفته است. سپس با انتخاب یک مشاور، بهره‌برداری از آن آغاز می‌شود.

امام با اشاره به این که در انعقاد هر قرارداد همواره مشخصات فنی، استانداردها، تامین کنندگان، پیمانکاران و مواردي از اين قبيل مورد بررسي كارشناسان ما قرار مي‌گيرد، گفت: با توجه به اين كه تامين کنندگان باید بتوانند بر اساس استانداردهای مورد نظر شرکت مترو و در مدت زمان مشخص در هر قرارداد، پروژه‌های مختلف را اجرایی کنند، روند ارزیابی كارشناسان در هر قرارداد وقت و انرژي زيادي را از شرکت مترو دریافت می‌کند. لذا راه‌اندازي اين سامانه منجر به کوتاه شدن روند بررسی تامین کنندگان و پیمانکاران و نيز توان اجرایی آنها مي‌شود.

مديرعامل شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه (مترو) با اشاره به اینکه این سامانه یک پل ارتباطی بین تامین کنندگان داخلی و خارجی تجهیزات مترو است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخشي از تجهیزات شرکت مترو از تامين كنندگان خارجي تهیه می‌شود این در حالی است که بسياري از مجموعه‌هاي داخلی توان تامین اين تجهیزات را دارند اما به دلایل مختلف از جمله تحريم‌ها نمي‌توانند تاییدیه‌های لازم را دریافت کنند یا حتی اگر بتواند هزینه نهایی آن کالا افزایش می‌یابد.

امام با اشاره به اینکه راه‌اندازی «سامانه تامين كنندگان تاييد شده آنلاين» چگونگی طی مراحلی که تامین کنندگان داخلي می‌توانند بر اساس آن استانداردهای لازم را به دست بیاورند را پشتيباني مي‌كند، اظهار كرد: در نتيجه اين سامانه شرایط را برای رقابت تولیدکنندگان داخلي با توليدكنندگان خارجي تسهیل مي‌كند.

او افزود: بدون شك اين موضوع گامی ارزنده در راستای جهش تولید بر اساس شعار سال جاری و حمایت هر چه بیشتر از بومی سازی است.

 امام با بيان اين كه افزايش رقابت بين تامين كنندگان داخلي يكي ديگر از پيامدهاي مثبت راه‌اندازي «سامانه تامين كنندگان تاييد شده آنلاين» است، تاکید کرد: افزایش رقابت منجر به کیفیت بالاتر و کاهش قیمت می‌شود.

مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به این که در این سامانه روند ارزیابی به صورت موردی و بر اساس هر قرارداد نخواهد بود، تاكيدکرد: برای هر پروژه تمام استانداردها، الزامات، قطعات و تجهیزات مورد نياز از سوی ما در سامانه به صورت آنلاین درج می‌شود. تامین کنندگانی که توان تامین تجهیزات و استانداردهای مورد نظر ما را دارند اعلام آمادگی کرده، مستندات خود را ارائه و تاییدیه مورد نظر را به صورت آنی دریافت می‌کنند.

امام افزود: از سوي ديگر شرکت‌هایی که به مرور استانداردهای مورد نظر را از دست می‌دهند از سامانه خارج شده تا بتوانند دوباره استانداردها را به دست بیاورند. در نتیجه هنگامی که برای آغاز یک پروژه درصدد انعقاد قرارداد هستیم بر اساس داده‌های روز و استانداردهای واقعی موجود برای هر تامین‌کننده اقدام به انعقاد قرارداد می‌کنیم.

مديرعامل شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه (مترو) گفت: همچنین پیمانکارانی که با شرکت مترو کار می‌کنند با مراجعه به این سامانه می‌توانند لیست تامین کنندگان مورد تایید ما را مشاهده كنند.

او تاكيد كرد: «سامانه تامين كنندگان تاييد شده آنلاين» تاثير چشمگيري در شفافیت مالی داشته و از تدوین الزامات سليقه‌ای جلوگیری می‌کند. لذا در آينده‌ای نزدیک استانداردها و دستورالعمل یکسان برای تامین تجهیزات در دست داریم.

 

مطالب رپورتاژ