مدیرعامل رجا عنوان کرد: امضا تفاهم‌نامه ساخت ۲۰ واگن مسافری میان رجا و واگن‌پارس

تفاهم‌نامه ساخت ۲۰ دستگاه واگن مسافری روز چهارشنبه هفته گذشته بین شرکت حمل و نقل ریلی رجا و شرکت واگن پارس اراک در این واحد تولیدی منعقد شد.

به گزارش سایت ماهنامه صنعت حمل و نقل به نقل از روابط عمومی شرکت حمل‌‌ونقل ریلی رجا، تفاهم‌نامه ساخت ۲۰ دستگاه واگن مسافری روز چهارشنبه هفته گذشته بین شرکت حمل و نقل ریلی رجا و شرکت واگن پارس اراک در این واحد تولیدی منعقد شد. محمد رجبی در این آیین اظهار داشت: پیش از این قرارداد ساخت ۳۳ دستگاه واگن مسافری بین این شرکت و واگن پارس اراک امضا شده بود که کیفیت این واگن‌ها باعث شده است قرارداد مذکور تمدید و ساخت  ۸ واگن جدید به واگن پارس واگذار شود.

وی افزود: قرارداد بازسازی ۵۵ واگن بالای ۳۰ سال نیز از سوی شرکت رجا به واگن پارس اراک واگذار شده که اکنون پنج دستگاه واگن تکمیل و تحویل شده و بقیه در دست اقدام است.

رجبی گفت: با توجه به توانمندی‌های تخصصی واگن پارس اراک، قرارداد ساخت ۲۰ دستگاه واگن مسافری نیز از سوی شرکت رجا به این واحد مادر تخصصی ریلی سپرده شد که انتظار می‌رود فرآیند تولید آن‌ها در اسرع وقت آغاز شود.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا بیان کرد: واگن پارس اراک علاوه بر تولید واگن‌های مسافری غیر خودکشش، در تولید واگن‌های خودکشش نیز توانمندی بالایی دارد که انتظار می‌رود با جبران کسری قطعات، تولیدات واگن‌های خود کشش نیز به ناوگان ریلی اضافه شود.

رجبی افزود: سطح دانش فنی ریلی واگن ‌پارس اراک در کشور و حتی منطقه بی‌نظیر است و باید با بکارگیری از تمامی ظرفیت این واحد مادرتخصصی زمینه توسعه صنعت ریلی کشور و از همه مهمتر افزایش اشتغال در این واحد تولیدی فراهم شود.

وی اظهار داشت: کمبود منابع مالی مهمترین مشکل حوزه تولید واگن و صنعت ریلی کشور است که این مهم تنها با حمایت نظام بانکی از شرکت‌های بهره‌بردار رفع می‌شود.

مدیرعامل شرکت رجا افزود: در بازه زمانی نه چندان دور حدود یک‌هزار و ۸۰۰ واگن مسافری در خطوط ریلی کشور فعالیت داشت، اما اکنون با وجود افزایش جمعیت و توسعه راه‌آهن کشور، کمبود بیش از ۵۰۰ واگن مسافری احساس می‌شود که این مهم باید از سوی شرکت‌های واگن‌سازی داخلی به خصوص واگن پارس به‌ صورت دوره‌ای تامین شود.

مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک نیز در این آیین گفت: چهار واگن از هشت دستگاه واگن مسافری که امسال قرارداد ساخت آن‌ها از سوی شرکت حمل و نقل ریلی رجا با این واحد تولیدی امضا شده تا پایان سال تحویل می‌شود و چهار دستگاه دیگر نیز خرداد ماه سال آینده آماده پیوستن به خطوط ریلی کشور است.

محمدرضا مختاری افزود: در صورتی که نقدینگی شرکت واگن پارس از سوی شرکت بهره‌بردار تامین می‌شد تمامی هشت دستگاه تا آخر سال تکمیل و به ناوگان ریلی کشور می‌پیوست.

وی بیان کرد: عملیات ساخت ۲۰ دستگاه جدید که بین واگن پارس و شرکت رجا امضا شده نیز خرداد ماه سال آینده کلید می‌خورد و در صورت تامین منابع مالی تا پایان همان سال تکمیل و تحویل می‌شوند.

مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک قیمت تمام شده هر واگن مسافربری را ۷۵ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: با ساخت ۲۰ واگن مسافری مذکور بیش از ۶۰۰ هزار یورو صرفه جویی ارزی در کشور انجام می‌شود و در تولید هر واگن باری نیز بیش از ۵۰ هزار یورو صرفه جویی ارزی انجام می‌شود.

مطالب رپورتاژ