مدیرعامل شرکت مترو مطرح كرد: تبصره TOD درآمدی پايدار برای توسعه خطوط مترو

علی امام با بیان این که در فرآیند تصویب متمم بودجه 98 شهرداری تهران، تخصیص تبصره TOD به عنوان درآمد ی پايدار برای توسعه خطوط مترو محقق شد، عنوان كرد: بر اساس این مصوبه تمام درآمدهای حاصل از صدور پروانه برای زمین های اطراف ایستگاه های مترو و بی آر تی باید برای توسعه حمل و نقل عمومی انبوه بر توسط شهرداری تهران هزینه شود.

به گزارش سایت خبری ماهنامه صنعت حمل و نقل به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) علی امام مدیر عامل این شرکت با اشاره به تخصيص تبصره TOD در فرآیند تصویب متمم بودجه سال 98 شهرداری تهران برای توسعه خطوط مترو خاطرنشان کرد: اين تبصره یک ظرفیت ویژه و درآمدی پايدار برای توسعه خطوط مترو است.

او گفت: با توجه به اين كه شهروندان برای ساخت و ساز بايد نسبت به دريافت پروانه ساختمانی اقدام كنند، آن دسته از منابع مالی كه از صدور پروانه حاصل مي شود در صورتی كه در شعاع 300 متری ایستگاه های مترو و بی آر تی باشد باید برای توسعه حمل و نقل عمومی انبوه بر با تاکید بر سهم بالای مترو توسط شهرداری تهران هزینه شود.
امام با تاكيد بر اين كه محوریت این تبصره « توسعه حمل و نقل با محوریت شهر» است، عنوان كرد: پيش بينی می شود هر سال از محل اين تبصره مبلغی بالغ بر ۵۰۰ تا یک هزار میلیارد تومان به صورت متغير و متناسب با شرايط، علاوه بر منابع مصوب در بودجه برای توسعه خطوط محقق شود.
او تاكيد كرد: انتظار ما تخصيص اين مبلغ براي سال جاری است اما شرايط بد اقتصادی به دليل شيوع ويروس كرونا و كاهش درآمدهای شهرداری، بر عدد حاصل از اين درآمد و نيز زمان تخصيص آن اثرگذار است.
او با اشاره به این که تحقق این موضوع در تعامل و همکاری معاونت شهرسازی شهرداری تهران و شرکت مترو صورت می گيرد، گفت: هر چند که این مبلغ در سال گذشته به دلیل در نظر نگرفتن اين ردیف در جداول بودجه اجرایی نشد اما با تصویب متمم بودجه در بهمن ۹۸ موفق شدیم برای اولین مرتبه ردیف منابع حاصل از TOD را وارد بودجه کنيم.
مدیرعامل شرکت مترو در پایان گفت: امیدواریم بر اساس درآمدهای واقعی، تخصیص های لازم برای توسعه خطوط از محل این تبصره انجام شود زيرا تحقق موارد مذكور يكي از راه های بهينه جهت ايجاد درآمد پايدار برای توسعه خطوط مترو در سال های آتی است.

گفتني است تصويب تبصره TOD به معني پرداخت وجه اضافه از سوی شهروندان نمی باشد و صرفا شهرداری منابع حاصل از صدور پروانه ساختمانی شعاع 300 متري ایستگاه های مترو و بی آر تی را برای توسعه حمل و نقل عمومی انبوه بر اختصاص می دهد.

مطالب رپورتاژ