مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران:تأکید بر ضرورت تداوم و تامین سوخت کم سولفور کشتی ها

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ظرفیت حمل بار در ناوگان ملی یک درصد رشد داشته است، گفت: ظرفیت شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته و این رشد به رغم تحریم ها و تهدیدهای استکبار است.

به گزارش سایت خبری ماهنامه صنعت حمل و نقل محمدرضا مدرس خیابانی در بیست و هفتمین همایش ارگان‌های دریایی کشور، افزود: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در حوزه های خطوط کانتینری، حمل محمولات فله و کالای عمومی، سوخت رسانی، تعمیرات کشتی و خدمات سرمایه گذاری فعالیت دارد.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به رویکرد توجه به ساخت داخل و انجام تعمیرات ادواری و  سفری در داخل کشور خبر داد و گفت: در سال جاری، تفاهمنامه ساخت ۲ فروند کشتی ۳۷ هزار تنی با شرکت کشتی سازی ایزوایکو به امضا رسیده است.

مدرس خیابانی با بیان اینکه شرکت کشتیرانی در خط مقدم مقابله با تحریم ها قرار دارد، بر ضرورت تداوم و تامین سوخت کم سولفور اشاره کرد و گفت: میزان مصرف سوخت کشتی ها حدود ۴۰ هزار تن در ماه است که از اواسط آذر ماه امسال، تحویل ۳۰ هزار تن سوخت کم سولفور از پالایشگاه اراک آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در این دو ماه ۳۰ هزار تن سوخت کم‌سولفور تأمین شد و ۵۰ هزار تن هم از سایر مبادی خریداری شده است.

وی افزود: برای تأمین سوخت کم سولفور، ظرفیت تولید و تحویل این نوع سوخت در پالایشگاه اراک افزایش یافته و امکان اختصاص سوخت به صورت مستقیم( خارج ار بورس انرژی ) به ناوگان ملی فراهم شده است.

مدرس خیابانی افزود: ما سوخت را از پالایشگاه شازند در مرکز کشور خریداری می‌کنیم و به بنادر جنوبی کشور حمل می‌کنیم که هزینه تحویل‌گیری دارد، البته راه‌آهن در حمل سوخت با ما همکاری می‌کند و بخشی هم از طریق جاده جابجا می‌شود.

وی تأکید کرد: اگر وزارت نفت بتواند از طریق پالایشگاه‌های جنوب سوخت کم‌سولفور به ما تحویل دهد کار تسهیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: وزارت نفت مطرح کرده است که سوخت را از طریق بورس انرژی تأمین کند و این هم مشکلی برای ما است و اگر قرار است سوخت کم‌سولفور در بورس عرضه شود، باید برای ما استثنا قائل شوند.

وی درباره حمل کالا  توسط ناوگان این شرکت، اظهار داشت: برای تسهیل و پشتیبانی حمل کالا، تدابیر تعرفه ای حمایتی از واردات و صادرات ؛ حمل محمولات صادراتی به صورت تحویل در محل ( CFR)، حمل محمولات وارداتی به صورت تحویل در بندر مبدا ( FOB) و امکان دریافت بخش اعظم هزینه های حمل به پول ملی برای صادرات و واردات اتخاذ شد.

مدرس خیابانی در خصوص مسیرهای مسافری بین الملی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، به مسیر خرمشهر به کویت، مسیر یندر لنگه به دبی و مسیر بندرعباس به شارجه اشاره کرد.

وی گفت: بخش مسافری ما استانداردهای بالایی دارد اما از یارانه سوخت در کشتی‌های مسافری بی‌بهره هستیم، در ای میان ماهانه ۸ هزار تن سوخت یارانه‌ای برای کشتی‌های مسافری خود نیاز داریم و امیدواریم در راستای فعال بودن بخش مسافری دریایی جنوب کشور این میزان سوخت اختصاص پیدا کند.

مطالب رپورتاژ