مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان: توسعه بندر چابهار «مگا پروژه» و «همه جانبه» است

بهروز آقایی؛ مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان، توسعه بندر چابهار را «مگا پروژه» و «همه جانبه» دانست و تاکید کرد: با توسعه زیرساختی، روبنایی، تجهیزاتی و پسکرانه ای در بندر چابهار، امروز به ترتیب محدویت پذیرش کشتی های نسل جدید، محدودیت تخلیه و بارگیری انواع کالاها و محدویت لنگرگاهی و پهلودهی به کشتی ها در فصل مونسون در این بندر استراتژیک برداشته شده است.

فاز اول توسعه بندر چابهار

به گزارش ماهنامه صنعت حمل و نقل به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، بهروز آقایی با حضور در برنامه «روی خط خبر » شبکه خبر ، توضیح داد: در فاز اول توسعه بندر چابهار، ظرفیت بندر از ۲و نیم به ۸ و نیم میلیون تن ارتقا پیدا کرد و ۱۷۰۰ متر اسکله به اسکله های این بندر اضافه شد.

عمق پای اسکله در بندر چابهار

مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان با بیان اینکه « عمق پای اسکله در بندر چابهار به ۱۶ و نیم متر افزایش یافت»، گفت: با توسعه صورت گرفته در بخش آبخور کشتی های پهلوگرفته در بندر چابهار، عملا محدویت پذیرش کشتی های نسل جدید در این بندر حذف شده است.

عدم محدویت بندر چابهار برای تخلیه و بارگیری انواع کالا های فله، کانتینر و کیسه ای

مدیرکل بندر چابهار با اشاره به خرید ، نصب و راه اندازی تجهیزات جدید استراتژیک در بندر شهید بهشتی چابهار، افزود: در فضای ایجاد شده در پسابرجام، موفق شدیم ۳۰ تجهیز استراتژیک به امکانات عملیاتی بندر اضافه کنیم که با این اقدام بموقع، در حال حاضر بندر چابهار هیچ محدویتی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا های فله، کانتینر و کیسه ای ندارد.

به گفته آقایی، با به کارگیری تجهیزات جدید در بندر شهید بهشتی در حوزه نرم های عملیاتی، در حال حاضر، بدون هیچ محدویتی، روزانه ۱۲ و نیم میلیون تن کالای فله، ۲۵ هزار تن کالای کیسه ای و در هر ساعت، ۲۵ تا ۳۰ کانتینر در حوزه کالاهای کانتینری در بندر چابهار تخلیه و بارگیری می شود.

وی با بیان « استحصال ۲۰۳ هکتار اراضی ناشی از لایروبی و احداث حوضچه آرام در بندر شهید بهشتی»، خاطرنشان کرد: هم اکنون از این میزان اراضی استحصال شده، ۶۳ هزار هکتار آن به پسکرانه (اراضی دپوی کالا) اختصاص داده شده که تمام نیاز های پسکرانه ای ۸ و نیم میلیون تن ظرفیت بندر چابهار را پوشش می دهد.

برداشته شدن محدویت پهلو دهی به کشتی ها در فصل موسوم به مونسون در دریای عمان و اقیانوس هند

مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان تاکید کرد: با ایجاد حوضچه ۳۰۰ هکتاری در بندر چابهار که با موج شکن ۱۳۷۰ متری محصور شده است، عملا محدویت پهلو دهی به کشتی ها در فصل موسوم به مونسون در دریای عمان و اقیانوس هند، نیز برداشته شده است.

وی با اشاره به نشست اخیر هیات های سه کشور هند، ایران و افغانستان به میزبانی دهلی نو، در استای اجرایی سازی توافقنامه چابهار، گفت: در نشست دوم اجرایی سازی توافقنامه چابهار، در خصوص ظرفیت های جاده ای ، تسهیل گری در فرایند ها و یکپارچه سازی فرایندها بین سه کشور ، موضوعات گمرکی و استفاده از روش های انتقال کالا به ویژه انتقال به رویه تیر، تصمیمات بسیار خوبی گرفته شد.

مطالب رپورتاژ