مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری خبر داد: تنها ۵ راننده ایرانی منتظر ورود به کشور هستند

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از کاهش میزان کامیون های متوقف شده در مرز میرجاوه و پیگیری ها بابت تعیین تکلیف مابقی کامیون ها خبر داد.

به گزارش سایت خبری ماهنامه صنعت حمل و نهنقل منوچهر سلمان زاده، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درخصوص آخرین وضعیت ورود و خروج کامیون ها در مرزهای کشور پس از بسته شدن و بازگشایی بابت شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: درخصوص کامیون‌های ایرانی که خارج از کشور هستند، تقریبا همه آن ها از ترکیه، لبنان، گرجستان و دیگر کشورهای اروپایی وارد کشور شده‌اند.

وی ادامه داد: با این حال تنها ۵ دستگاه کامیون که یک دستگاه ایرانی و ۴ دستگاه دیگر که ناوگان خارجی است اما راننده ایرانی دارد، هم اکنون پشت مرز ترکمنستان هستند. منتظر اجازه ترکمنستان هستیم تا این رانندگان را که از قزاقستان و قرقیزستان راهی ایران بوده و هم اکنون پشت مرز این کشور هستند، وارد کشور کنیم تا در این زمینه کار تمام شود.

به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سلمان‌زاده درباره آخرین وضعیت کامیون‌هایی که پشت مرزهای ایران منتظر خروج هستند، گفت: در شرایط فعلی به غیر از میرجاوه در هیچ مرزی کامیونی متوقف نیست و تقریبا همه تعیین تکلیف شده اند و اگر مرزها فعال هستند که به راحتی عبور کردند.

وی افزود: هم اکنون در مرز میرجاوه ۶۱۲ دستگاه کامیون است که منتظر ورود به کشور پاکستان هستند و به خاطر مسدود بودن مرز این امکان وجود ندارد. به همین خاطر یکسری تمهیدات با کمک وزارت نفت، گمرک، شرکت ملی گاز و وزارت کشور در نظر گرفته شده تا بتوانیم این تعداد را نیز تعیین و تکلیف کنیم.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری در ادامه گفت: البته این تعداد ۶۱۲ کامیون در ابتدا ۱۰۰۰ دستگاه بود که در این زمینه به دنبال این هستیم تا با یکسری هماهنگی این کامیون ها به مبادی برگردانده و یکسری هم در انبارهای استان‌های همجوار تخلیه تا شرایط در کشور پاکستان عادی شود.

سلمان‌زاده در مورد این‌که چه زمانی این ۶۱۲ دستگاه تعیین و تکلیف خواهند شد، تصریح کرد: زمان دقیقی را نمی‌توان اعلام کرد چون صرفا وزارت راه و شهرسازی تصمیم‌گیر در این خصوص نیست و ما در تلاش هستیم تا شرایط را برای کمک به حل این موضوع فراهم کنیم.

وی در ادامه گفت: در این مسیر بخش عمده تصمیم گیری برعهده گمرک جمهوری اسلامی ایران و صاحبان کالا است. وقتی یک کامیون اظهارنامه صادراتی یا ترانزیتی دارد، تنها صاحب کالا می تواند با هماهنگی گمرک آن را مرجوع یا باطل کند.

وی افزود: به همین خاطر برای حل این موضوع جلساتی با وزارت نفت، شرکت ملی گاز، گمرک و وزارت کشور برگزار شد تا بتوان به راهکارهایی رسید. عمده بارهایی که پشت مرز هستند سوختی و گازی بوده و به همین خاطر از وزارت نفت و مسئولان استانی خواسته‌ایم انبار در اختیار بگذارند.

وی تصریح کرد: اقدامات انجام شده شامل تغییر مرز و انتقال به مناطق آزاد است. همچنین یکسری از کالاها مثل گاز در استان‌های مختلف تخلیه شدند و اگر این پیگیری‌ها وجود نداشت هم اکنون این میزان کاهش را شاهد نبودیم.

مطالب رپورتاژ