مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای: امسال؛ بهره‌برداري از چهار سامانه جديد درراستاي مبارزه با قاچاق كالا و تخلفات

چهارسامانه طرح امضاي ديجيتال دراسناد حمل با اولويت بارنامه برخط، سامانه جامع حمل‌ونقل بين المللي، سامانه تحت وب گزارشات سفارش مشتري و مديريت وب سرويس‌هاي سازمان و سامانه شحباز در راستاي مبارزه با قاچاق كالا و تخلفات در سال جاري به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین، حسین متولی حبیبی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات این سازمان با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص تهیه و تکمیل سامانه های مدیریتی و نظارتی اظهار داشت:

طبق تكاليف ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، فرايند اجرايی طرح اجراي امضاي ديجيتال در اسناد حمل با اولويت بارنامه برخط  از سال 98 آغاز شده و تكميل پروژه به‌صورت كامل تا شهريورماه 1399 با هدف حذف فيزيكي اوراق بهادار بارنامه انجام مي‌شود.

وی افزود:  نرم‌ افزار و سخت افزار مورد نياز برای تجهيز سامانه بارنامه برخط خريداري شده و اجراي آزمايشي با دو شركت منتخب انجام شده و در حال پوشش طرح براي همه شركت هاي مربوطه است.

به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اجرای طرح تحليل و پياده سازي سامانه جامع حمل‌ونقل بين المللي گفت:

در راستاي تكاليف ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در بند يكپارچه‌سازي اسناد حمل، طی دو سال با هدف تجميع همه سامانه‌هاي موجود در زمينه حمل‌ونقل بين المللی و نيز اصلاح فرايندها در مرزهاي كشور با همكاري دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي، مناقصه این طرح در اواخر سال 98 برگزار شده و در سال 99 فاز تحليل و شناخت اين پروژه آغاز شده است.

وی از تکمیل و راه‌اندازي سامانه TUIX مرتبط با تكاليف و وظايف ستاد مبارزه با كالاي قاچاق و ارز در سال 99 خبر داد و گفت:

اخذ سرويس هاي اطلاعاتي مورد نياز سامانه‌هاي عملياتي سازمان ( بارنامه و ..) و تجميع آنها در بستر TUIX وزارت راه و شهرسازی و پشتیبانی از حدود 50 سامانه عملیاتی و پایگاه داده، همچنین و اتمام وظايف و تكاليف ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و اتمام پروژه هاي نيمه تمام از برنامه هاي حوزه فناوري اطلاعات است.

متولی با بیان این که سامانه شحباز (سامانه مديريت شركتهاي حمل‌ونقلي، بازارگاه‌ها و تخلفات) در سال 99 به بهره برداری می رسد، اظهار داشت:

این سامانه  در سال 1392 راه‌اندازي شد و در سال 1398 براساس نيازهاي جديد دفاتر تخصصي و همچنين سيستمي كردن فرآيند ثبت بازارگاه‌هاي الكترونيكي حمل ونقل، با تكنولوزي جديد در حال بازنويسي است كه طبق برنامه در سال 1399 بهره برداري مي‌شود.

وی افزود: كارگروه بازارگاه‌هاي الكترونيكي حمل ونقل به صورت رسمي در سال 98 (فرايند ارايه مجوز از سال 96 شروع شده است) و جلسات به‌صورت مستمر در خصوص تسهيل در كسب و كارهاي نوين تشکیل شده است، همچنین به 19 بازارگاه حمل كالا از ابتدا تا كنون مجوز ارائه شده كه 10 مورد آنها در سال 98 بوده است و اين فرايند در سال 99 نيز ادامه دارد.

 متولی در ادامه از تکمیل سامانه تحت وب گزارشات سفارش مشتري و مديريت وب سرويس‌هاي سازمان تا پایان سال 99 خبر داد و گفت:  براساس اين پروژه ارائه خدمات به مشتريان متقاضي اطلاعات (بارنامه ، صورت وضعيت ، كاركرد راننده و ناوگان و …) درون و برون سازماني تنها از اين درگاه انجام مي‌شود.

مطالب رپورتاژ