مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای زنجان خبر داد: نیاز به ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع نقاط پر حادثه

استان زنجان با توجه به‌قرار گرفتن در مسیر ترانزیت مرکز به شمال غرب کشور، بخش مهمی از زیرساخت‌های حمل‌ونقل در شمال غرب کشور را دارد و در این میان وجود برخی از چالش‌ها، لزوم توجه ویژه به اصلاح نقاط حادثه‌خیز را دوچندان می‌کند.

به گزارش سایت خبری ماهنامه صنعت حمل و نقل، آزادراه زنجان- قزوین بیشترین تصادفات در جاده‌های استان زنجان را به خود اختصاص داده است که بخش بزرگی از این حوادث با  ایمن‌سازی و رفع نقاط حادثه‌خیز قابل پیشگیری است. ۱۲۰ نقطه حادثه‌خیز و پر تصادف جاده‌ای در زنجان شناسایی‌شده است از این تعداد ۴۷ نقطه حادثه‌خیز و ۷۳ نقطه آن نیز پر تصادف است که بیشترین مسیر ارتباطی پر تصادف نیز مربوط به محور زنجان – میانه، زنجان – ارمغان خانه، زنجان – خدابنده، بیجار – خدابنده، ابهر – خدابنده، جاده زنجان – خرمدره و زنجان – تهم و همچنین جاده‌های فرعی روستایی است.

در این میان آزادراه زنجان – تبریز از نقاط حادثه‌خیز این استان بوده و بیشترین تصادفات رانندگی در آزادراه زنجان – قزوین و در حدود ۳۰ کیلومتری شهر زنجان اتفاق می‌افتد که علت آن نیز عامل انسانی و البته پشت پرده آن کم‌توجهی به ایمن‌سازی این محور است.

بسیاری از کارشناسان عنوان می‌کنند: از ۹۵ کیلومتر آزادراه در حوزه استان زنجان فقط ۱۷ کیلومتر دارای روشنایی و ۱۴ کیلومتر نیز دارای جداکننده بتنی هستند که همین موضوع خود به افزایش تصادفات دامن زده است.

تلاش برای رفع نقاط حادثه‌خیز

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان در این رابطه بابیان اینکه شناسایی و رفع نقاط حادثه‌خیز موضوع جدیدی نبوده و از سال‌ها پیش در دستور کار قرار داشته است، گفت: در سال ۹۶ تعداد ۱۰۵ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شد.

عبدالحسین علی‌اکبری می‌افزاید: تاکنون ۶۹ نقطه تا به امروز رفع مشکل و ایمن‌سازی لازم انجام‌شده و روشنایی جاده‌ای و ایمن‌سازی با علائم رانندگی انجام‌گرفته و ۳۶ نقطه هم نیاز به کار اساسی دارند.

وی ادامه می‌دهد: رفع ۱۱ نقطه در قالب طرح دوساله که نیاز به احداث تقاطع غیر هم‌سطح و ابنیه و تعریض محور دارد، نیازمند ۳۰ میلیارد تومان اعتبار است که در زمینه تأمین این اعتبار مشکل داریم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان می‌گوید: غیر از نقاط پر تصادف شناسایی‌شده در استان کارشناسان نقاط مستعد تصادفات را هم شناسایی کردند که برای رفع این نقاط نیز برنامه ریزی شده است.

مطالب رپورتاژ