مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر خبر داد: افزایش ۲۱ درصدی میزان پروازها در سال ۹۸/اتمام ساخت آشیانه هواپیماهای سبک در سال جدید

مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر از افزایش ۲۱ درصدی پروازهای این فرودگاه در سال گذشته خبر داد و عنوان کرد ۷۰ درصد از کار ساخت آشیانه برای هواپیماهای سبک و فوق سبک در فرودگاه بوشهر انجام شده و در سال جدید اتمام و به بهره برداری می رسد.

به گزارش سای خبری ماهنامه صنعت حمل و نقل به نقل از روابط عمومی شرکت شهر فرودگاهی، کمال دهقان منشادی مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر درباره اهم اقدام‌های سال ۹۸ و برنامه‌های سال جدید فرودگاه‌های بوشهر توضیحاتی ارایه کرد و گفت: در ۱۱ ماه نخست سال ۹۸ میزان پروازها نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۲۱ درصد افزایش داشته است. سال گذشته پروازهای مسیر کیش راه اندازی شد که ۴ پرواز در هفته داشت و پروازهای مسیر اصفهان نیز به ۴ پرواز در هفته افزایش یافت. مسیرهای مشهد، تهران و خارک نیز طبق روال گذشته انجام می شود.

مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر با اشاره به توسعه هوانوردی عمومی در این استان گفت: در راستای توسعه هوانوردی عمومی سال گذشته ساخت یک آشیانه برای پروازهای فوق سبک را در فرودگاه بوشهر شروع کردیم که حدود ۷۰ درصد کار ساختمانی آن انجام شده است و اگر بحث کرونا رخ نمی داد سال گذشته کار ساخت آن تمام می شد. امیدواریم در سال ۹۹ بعد از پایان کرونا بتوانیم این پروژه را به اتمام برسانیم تا در بحث ورزش‌های هوایی، ایرتاکسی و آموزش هوانوردی شاهد تحولات خوبی در این استان باشیم.

دهقان با اشاره به اقدام‌های عمرانی انجام شده طی یک سال گذشته گفت: در این مدت ۸ باب مامور سرا احداث شد، ۶ باب نمازخانه در ترمینال‌های فرودگاهی مورد بازسازی قرار گرفت و ۴۰۰ مترمربع فضای اداری ترمینال فرودگاه توسعه پیدا کرد. علاوه بر این توسعه نصب دوربین‌های مداربسته ( cctv) در فرودگاه، بهسازی ایرساید و ایجاد کانال انرژی به طول ۴۰۰ متر، بازسازی ترمینال و نوسازی پارتیشن‌ها در ترمینال‌ها از دیگر اقدام های انجام شده به شمار می رود.

وی ادامه داد: در این مدت یکسری تجهیزات نیز خریداری شد که از جمله ان می توان به خرید ۴ دستگاه گیت وی و یک دستگاه ایکس ری جدید  و نیز خرید یک دستگاه خودروی پیشرو برای اداره ایمنی و آتش نشانی اشاره کرد.

او با اشاره به این که ۸ کیلومتر دیوارکشی فرودگاه گناوه نیز از سال گذشته شروع شد، تصریح کرد: تاکنون ۲۰ درصد کار انجام شده است و امیدواریم در سال جدید بتوانیم کار را به اتمام برسانیم.

فعال کردن فرودگاه گناوه برای هوانوردی عمومی

او با اشاره به این که فرودگاه گناوه فعلا فعال نیست، اظهار کرد: برنامه ما این است که بعد از اتمام دیوارکشی با همکاری بخش خصوصی فرودگاه گناوه را برای هوانوردی عمومی فعال کنیم. زیرا گناوه یک بندر تفریحی – تجاری است و بنابراین می توان پروازهای تفریحی و آموزشی با هواپیماهای سبک و فوق سبک را در این فرودگاه راه اندازی کرد. بر اساس قراردادی که با پیمانکار داریم این دیوار کشی باید تا نیمه اول سال ۹۹ تمام شود.

راه اندازی پرواز به دوبی

دهقان راه اندازی پروازهای خارجی را یکی از مهمترین برنامه‌های سال جدید فرودگاه بوشهر برشمرد و گفت : از سال ۹۷ پرواز دوبی به دلیل مشکلات پیش آمده باطل شده بود و سال گذشته نیز پرواز خارجی نداشتیم، با توجه به این که متقاضی برای دوبی زیاد است درصددیم تا مجددا پروازها به دوبی را فعال کنیم.

او افزود: در مسیرهای داخلی نیز برای شهر تبریز تقاضا وجود دارد و شاید بتوانیم پرواز جدیدی را در این مسیر راه اندازی کنیم.

تعریف ۴ پروژه عمرانی برای سال ۹۹

مدیرکل فرودگاه‌های بوشهر با بیان اینکه برای سال جدید ۴ پروژه عمرانی را تعریف کرده ایم، تصریح کرد: پروژه زهکشی و جمع آوری آب‌های سطحی فاضلاب فرودگاه که هزینه آن ۴۸ میلیارد تومان برآورده شده است، توسعه ساختمان سپاه و اداری با هزینه ای بالغ بر ۹ میلیارد تومان، توسعه ترمینال داخلی با مبلغ ۲ میلیارد تومان و ساخت سالن چند منظوره فرودگاه با هزینه ۲ میلیارد تومان ۴ پروژه تعریف شده برای سال ۹۹ به شمار می روند.

طولانی ترین باند فرودگاه کشور در فرودگاه بوشهر

وی افزود: علاوه بر این مراسم صد سالگی فرودگاه بوشهر را نیز در سال ۹۹ برگزار خواهیم کرد. فرودگاه بوشهر  جزو قدیمی ترین فرودگاه‌های کشور به شمار می رود و بر اساس مستندات قدیمی از سال ۱۲۹۸ فعال بوده و شرکت های بزرگ هواپیمایی دنیا مانند بریتیش ایرویز در این فرودگاه پرواز داشته اند.

مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر ادامه داد: یکی از ویژگی‌های فرودگاه بوشهر این است که مکان آن از ۱۰۰ سال پیش تا کنون تغییر نکرده است این در حالی است که تقریبا اکثر فرودگاه‌های دیگر شهرها جا به جا شده اند. دومین ویژگی فرودگاه بوشهر نیز این است که طولانی ترین باند فرودگاهی را در بین فرودگاه‌های کشور دارد و همچنین رتبه بیست و دوم طولانی ترین باند فرودگاه دنیا را به خود اختصاص داده است

مطالب رپورتاژ