مدیریت لجستیک ؛ در هزار توی چه کنم

خبرنگار الهام زرقانی

دیری نیست که واژه لجستیک درادبیات کسب وکار بر زبان ها جاری است ونهادها وسازمان‌های مختلف دولتی و خصوصی درسطح کلان و خرد وارد این بحث شده‌اند.

اما ماهنامه صنعت حمل‌ونقل ازهمان سال‌های نخست دهه شصت از اهمیت لجستیک در روان‌سازی وکاهش هزینه‌ها غافل نبوده وکارشناسان وقت ماهنامه برای بحث پیرامون این موضوع بیش ازصد مورد  وقت همراه با هزینه زیاد صرف کرده‌اندکه همه مباحث آنان درشماره‌های مختلف انعکاس یافته است،

ولی متاسفانه درطول چهاردهه گذشته نتیجه این جلسات در هزارتوی تصمیم گیری‌های کارگزاران سامان بخشی امور آنطورکه باید پررنگ نبوده است.

هرچند در سال 97 سند آمایش مراکز لجستیک کشور ابلاغ شد، اما هنوز مشخص نیست این سند چقدر می‌تواند در عمل کارآئی داشته باشد.

آخرین مورد، دردیماه سال گذشته بود که بازهم کارشناسان به بحث کارشناسی در مورد لجستیک پرداختند که درشماره 369 ماهنامه منعکس شد.

مدتی پس از انتشار آن شماره، «معاونت پژوهش وتوسعه اطلاعات بسیج صنعت کشور» درتماس با ماهنامه  خواستار یک سری اطلاعات تکمیلی دراین زمینه شد.

نماینده این معاونت معتقد بود که هدف، تنها کمک به صنعت کشوردرهمه ابعاد است و مساله لجستیک که با صنعت هم گره خورده است درمقوله پژوهشی این معاونت می‌گنجد.

نتیجه صحبت‌ها این شد که برای دستیابی به یک نقشه راه، نشستی باحضورکارشناسان لجستیک در دفتر ماهنامه برگزار شود، هرچند با توجه به تجربه گذشته می‌دانستیم که بازهم نتیجه دلخواه از آن بیرون نخواهد آمد ولی آن راجدی گرفتیم و این نشست برگزار شد و همانطورکه انتظار می‌رفت نتیجه دلخواه که همان رسیدن به یک نقشه راه بود به دست نیامد، ولی چون همیشه مباحث مهمی درآن مطرح شد که انعکاس چکیده‌ای ازآن می تواند درمعرض قضاوت مخاطبان قرارگیرد و یا در تصمیم‌گیری‌های آینده موثر واقع شود.

دراین نشست دکتر فریبرز رئیس‌دانا اقتصاددان ودبیرهیات کارشناسی ماهنامه، مهندس بهروز غروی کارشناس لجستیک و حمل‌و‌نقل ماهنامه، دکتر حاجی ابراهیمی استاد دانشگاه و کارشناس لجستیک، مهندس مهدی‌صفری‌مقدم، مدیرکل طرح جامع و مدل‌های حمل‌و‌‌نقل وزارت راه‌و‌شهرسازی ودبیر ستاد مدیریت لجستیک کشور، محمدرضا شیخ‌کبیر، نایب رئیس انجمن لجستیک ایران، محمد عیقرلو، دبیرکل فدراسیون حمل‌و‌نقل و لجستیک ایران، دکتر جواد خمیس‌آبادی مهندس لجستیک ایران‌خودرو و مهندس حسن حقیقت نماینده معاونت پژوهش و توسعه آمار بسیج صنعت کشور حضورداشتند.

مهندس حقیقت معاونت پژوهش و بررسی و تحلیل بسیج صنعت کشور در ابتدا با تاکید بر این نکته که مجموعه بسیج صنعت در ساختار خود به دنبال نگاه تسهیل‌گری در بدنه صنعت است گفت: در این راستا به دنبال هموار کردن مسیر برای افرادی هستیم که دغدغه‌هایی در این مسیر دارند و قصد دارند راهکارهای خود را دنبال کنند اما به دلیل موانعی که در حوزه اجرایی و دیوان‌سالاری اداری مواجه می‌شوند امکان به سرانجام رساندن طرح‌های اجرایی خود را ندارند و اتفاقا نیاز به حمایت از جنس تعاملات با بدنه اجرایی و خدمات‌رسان دارند. ما سنگری با رویکرد جهاد علمی و خدمت به عناصر جهادی در بخش صنعت ایجاد کرده‌ایم تا بتوانیم گامی موثری در شکوفایی و رونق تولید در کشور برداریم… ( ادامه این گزارش را در شماره 372 ماهنامه صنعت حمل و نقل مطالعه بفرمایید)

مطالب رپورتاژ