مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان: توجه ویژه به بنادر کوچک برای رونق صادرات محلی از هرمزگان

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: یکی از اولویت های سازمان بنادر و دریانوردی توجه به بنادر کوچک برای رونق صادرات محلی به کشورهای همسایه است.

به گزارش سایت ماهنامه صنعت حمل و نقل به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، اله مراد عفیفی پور در نشست خبری درباره فعالیت بندر شهید رجایی و توسعه بنادر کوچک هرمزگان، اظهارداشت: یکی از اولویت های ما توجه به بنادر کوچک  برای رونق صادرات  محلی به کشورهای همسایه است.

وی افزود: توجه به بنادر کوچک در کنار ایجاد ظرفیت های توسعه ای در بنادر بزرگ می تواند کمک شایانی به رونق اقتصاد کند،موضوعی که در سازمان بنادر و دستگاه های ذیربط  به عنوان یک چشم انداز هدف گذاری شده است.

عفیفی پور درباره طرح های توسعه ای بندر شهدی رجایی، گفت:

به رغم تحریم های صورت گرفته به ویژه در حوزه حمل و نقل، طرح های توسعه ای بندر شهید رجایی متوقف نشده  و هم اکنون مگا پروژه های در بندر شهید رجایی در حال انجام است.

وی تصریح کرد:

ساخت سه پست اسکله کانتینری که قابلیت پهلو دهی بزرگترین کشتی های دنیا را داراست  به عنوان یک پروژه بزرگ و اثر گذار در حال احداث است، طراحی و ساخت این اسکله ها در فاز سه بندر شهید رجایی در حوزه نظارت و مشاوره به شکل کاملا  بومی سازی شده،  به دست متخصصان توانمند ایرانی در حال انجام است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان به شرکت های متعدد تولیدی که پیرامون بندر فعالیت می کنند اشاره کرد و گفت:

شرکت نفت ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی خاورمیانه فعالیت می کند، از اینرو برای پاسخگویی به محصولات صادراتی این پالایشگاه ۳ پست اسکله نفتی هم اکنون در بندر خلیج فارس در حال ساخت است.

عفیفی پور ترمینال مکانیزه مواد معدنی با ظرفیت سالانه ۵۰ میلیون تن را از دیگر پروژه های در حال احداث عنوان کرد و گفت:

این پروژه، ظرفیت فعلی بندر شهید رجایی را به ۲ برابر افزایش خواهد داد، ترمینال مکانیزه مواد معدنی با توجه به هدف گذاری ها در صنعت فولاد قادر به رفع نیاز کارخانه های فولاد کشور خواهد بود.

در این نشست خبری ابوالفضل اکبرپور؛ ناظر گمرکات هرمزگان نیز با اشاره به آنکه بیش از ۵۰ درصد واردات، صادرات و ترانزیت کشور از گمرکات هرمزگان انجام می‌شود، گفت:

حجم صادرات فرآورده‌های نفتی و غیرنفتی حدود ۲۷ میلیارد دلار با حجم ۳۹ میلیون و ۸۰۰ تن است که به لحاظ ارزش ۱۲۱ درصد به لحاظ ارزش رشد دارد، از این میزان ۱۸ میلیارد دلار سهم تجارت غیرنفتی است و عمده کالاهای صادراتی به کشورهای چین، هند، امارات، آلمان و ایتالیا صادر می‌شود.

وی  با اشاره به اینکه کالاهای صادراتی عمدتا سنگ آهن، کنستانتره،‌ اتیلن و محصولات نیمه‌تمام از آهنگ و منسوجات است، گفت:

در بحث واردات حدود ۷ میلیون تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۷۰۶ میلیون دلار کالا به کشور آمده که به لحاظ ارزش دلاری افت ۳ درصدی دارد.

مطالب رپورتاژ