مراسم روز جهانی هیدروگرافی ۴ تیر برگزار می‌شود

مراسم روز جهانی هیدرو گرافی ۴ تیرماه به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی و با حضور مسئولان، مدیران، کارشناسان و دست‌اندرکاران هیدرو گرافی کشور در سالن آمفی‌تئاتر این سازمان برگزار می‌شود.

به گزارش ماهنامه صنعت حمل‌ونقل و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علیرضا خجسته مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این خبر، به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۵ میلادی مبنی بر ارتقای ایمنی دریانوردی به‌ویژه در مناطقی با شرایط ناوبری بین‌المللی و یا در مناطق آسیب‌پذیر یا حفاظت‌شده دریایی با همکاری سازمان بین‌المللی هیدرو گرافی اشاره کرد و اظهار داشت: در این قطعنامه، سازمان بین‌المللی هیدرو گرافی بر برگزاری روز جهانی هیدرو گرافی باهدف معرفی شایسته فعالیت‌های این سازمان در تمامی سطوح و افزایش پوشش اطلاعات هیدرو گرافی در سطح جهان تأکید کرده است.

وی افزود: روز ۲۱ ژوئن مقارن با ۳۱ خردادماه، باهدف افزایش آگاهی همگانی در خصوص نقش مهم هیدرو گرافی در زندگی هر فرد، به‌عنوان روز جهانی هیدرو گرافی نام‌گذاری شده و به همین منظور هرساله مراسمی برای بزرگداشت این روز توسط سازمان بین‌المللی هیدرو گرافی و کشورهای عضو این سازمان برگزار می‌شود.

رئیس دبیرخانه کمیته ملی هیدرو گرافی افزود: سازمان بین‌المللی هیدرو گرافی (IHO) بر این باور است که هیدرو گرافی می‌تواند اساس توانمندی تمامی فعالیت‌های بشر در سطح، زیر سطح و یا بستر دریا و یک عامل غیرقابل‌انکار در پایش و نظارت، مدیریت و حاکمیت شایسته و مناسب در دریاها و آبراهه‌ها باشد.

مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی، شعار روز جهانی هیدرو گرافی در سال ۲۰۱۹ میلادی را اطلاعات هیدرو گرافی عامل ارتقای دانش دریایی عنوان کرد و گفت: سازمان بین‌المللی هیدرو گرافی، همانند سال‌های گذشته، ارائه طیف گسترده‌ای از فرصت‌ها جهت معرفی کار هیدرو گرافی و خدمات ارائه‌شده توسط دفاتر ملی هیدرو گرافی، متخصصین، جامعه علمی و ذی‌نفعان این صنعت را دنبال می‌کند که این رویکرد، حمایت از ایمنی دریانوردی، حفاظت از محیط‌زیست دریایی، مدیریت مناطق ساحلی، زیرساخت‌های داده‌های مکانی دریایی، دفاع و حفاظت، اکتشاف منابع و سایر اجزای اقتصادی دریا محور را در برمی‌گیرد.

خجسته با بیان اینکه روز جهانی هیدرو گرافی ۲۰۱۹ مصادف با نود و هشتمین سالگرد تأسیس سازمان بین‌المللی هیدرو گرافی است، افزود: در این رویداد سازمان بین‌المللی هیدرو گرافی و ۸۹ کشور عضو این سازمان مجدداً بر تعهد خود مبنی برافزایش آگاهی درزمینهٔ اهمیت هیدرو گرافی و ادامه هماهنگی با فعالیت‌های این مجموعه به‌ویژه از طریق حفظ و نشر استانداردهای بین‌المللی مربوطه، فراهم نمودن ظرفیت‌سازی و کمک به کشورهایی که نیازمند پیشرفت در خدمات هیدرو گرافی تأکید می‌کنند.

رئیس دبیرخانه کمیته ملی هیدرو گرافی خاطرنشان کرد: تشویق و ترغیب به جمع‌آوری و کشف داده‌های جدید هیدرو گرافی از طریق فناوری‌های نوظهور و حصول اطمینان از حداکثر امکان دسترسی به داده‌ها از طریق توسعه زیرساخت‌های داده‌های مکانی دریایی در سطح ملی و منطقه‌ای از دیگر برنامه‌های IHO و سایر اعضای این سازمان خواهد بود.

مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی با تأکید بر اینکه در حال حاضر تنها عمق ۱۰ درصد از مجموع دریاها، اقیانوس‌ها و آبراهه‌های جهان به‌صورت مستقیم اندازه‌گیری شده است، گفت: آمار و ارقام سازمان بین‌المللی هیدرو گرافی حاکی از آن است که حداقل ۵۰ درصد آب‌های سواحل جهان یا مورد عمق سنجی قرار نگرفته‌اند و یا به‌طور ناقص آب‌نگاری شده‌اند.

بنا بر اعلام خجسته، سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان رئیس کمیته ملی هیدرو گرافی و به نیابت از ایران عهده‌دار پیگیری مسئولیت‌های مرتبط با آن سازمان بین‌المللی هیدرو گرافی است.

 

مطالب رپورتاژ