معاون امور بندری سازمان بنادر اعلام کرد: انجام بدون وقفه و به سهولت تخلیه، بارگیری و ترخیص کالا در بنادر کشور

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: تخلیه، بارگیری و ترخیص کالا در بنادر کشور به سهولت و بدون هیچ گونه توقفی انجام می شود.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین، فرهاد منتصر کوهساری در مورد وضعیت بنادر کشور اعم از تخلیه و بارگیری و توزیع کالا در برهه زمانی کنونی، اظهار کرد: جهت خودداری از ایجاد هرگونه محدودیت در جابجایی کالا  از جمله کالاهای اساسی در بنادر خصوصا به منظور اجرای کامل تصمیمات جلسات کارگروه ستاد تنظیم بازار در راستای تسریع و تسهیل در خروج کالا و به ویژه کالاهای اساسی از بنادر کشور در شرایط فعلی تخلیه، بارگیری و ترخیص کالا در بنادر کشور به سهولت و بدون هیچ گونه توقفی انجام می شود.

وی ادامه داد: در همین راستا جابجایی تجهیزات بندری از جمله به کارگیری ۴ دستگاه مکنده غلات جدید و ۶۰۰ تن بر ساعت در بندر امام خمینی (ره) صورت گرفته است، اما سرعت خروج کالا از بنادر به مبادی و مراکز داخلی کشور متناسب با نرم های تخلیه کالا به خصوص کالاهای اساسی در بنادر کشور نبوده و این امر باعث بالا رفتن مدت زمان ماندگاری کالا در اماکن و انبارهای بندری و ایجاد مشکل در تأمین فضای مناسب جهت انبارش کالاهای ورودی جدید به بنادر خواهد شد که هماهنگی های لازم با سایر مبادی ذیربط در راستای حل این مسئله انجام شد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به اینکه آیا شیوع ویروس کرونا، فرآیند تخلیه و بارگیری، صادرات و واردات کالا ( ورود و خروج ) از/ به بنادر را تحت تاثیر قرار داده است یا خیر؟ بیان کرد: این مسئله تخلیه و بارگیری را تحت تاثر قرار نداده است، ولی در راستای اجرای پروتکل های ابلاغی و رعایت الزامات بهداشتی مربوط به محیط و محوطه های بندری، تجهیزات و کارکنان بندری و همچنین ذی نفعان وارده به اماکن بندری، هزینه ها و زمان ارائه خدمات افزایش یافته است.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادروردریانوردی، کوهساری ادامه داد: غیر از فرآیند تخلیه، بارگیری و ترخیص کالا و کانتینر در بنادر کشور، به منظور کاهش جدی مراجعه ارباب رجوع به بنادر اقدامات لازم برای ایجاد بسترهای الکترونیکی مورد نیاز انجام  و اجرای تمامی فرآیندهای مربوط به امور کارگزاران دریایی و بندری، صدور مجوزهای امور منطقه ویژه، صدور مجوز فعالیت در مناطق بندری، سامانه CCS و GCOMS و سایر امور مرتبط به فعالیت های بندری پیش بینی شده است.

به گفته وی، به منظور جلوگیری از تردد افراد و مراجعات مکرر اربابان رجوع، امکان انجام امورات و خدمات مورد تقاضا به صورت غیرحضوری فراهم شده است.

مطالب رپورتاژ