معاون دریایی سازمان بنادر: راه‌اندازی اتاق فکر دریانوردی در دستور کار

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از راه اندازی ( به زودی) ‌اتاق فکر دریانوردی با کمک دریانوردان و پیگیری مشکلات آنها از طریق مدیران ارشد ارگان‌های دریایی خبر داد و گفت: تقریبا ۹۰ درصد از تجارت کشور از طریق دریا انجام می شود که بیشتر زحمات این فرآیند سخت، بر دوش دریانوردان عزیز است.

به گزارش خبرنگار سایت خبری صنعت حمل و نقل، جلیل اسلامی در مراسم روز جهانی دریانورد با اشاره به  اینکه دریانوردان، کارکنان کلیدی صنعت دریانوردی هستند، تصریح کرد: زنجیره تأمین تجارت جهانی زنجیره بلندی است که دریانوردان در این حوزه نقش اساسی دارند و با وجود آنها تجارت جهانی راه خود را طی می‌کند.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: ۲۰ هزار عملیات دریایی در سال گذشته در مجموعه بنادر تجاری کشور برای خدمات به کشتی‌ها توسط دریانوردان انجام شده است.

وی با بیان اینکه ‌ما ۱۶ میلیون مسافر دریایی در دریای جنوب و شمال داریم که خدمات را از ملوانان دریافت می‌کنند، بیان کرد: ۱۷ هزار امداد و نجات دریایی توسط شناورهایی که ملوانان خدمه آن هستند انجام شده است. 

وی اضافه کرد: در بنادر تجاری- ملکی سازمان بنادر۱۶۰میلیون کالا تخلیه و بارگیری شده و در این حوزه دریانوردان مثمر ثمر بودند.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: وظیفه داریم زیرساخت‌های حرفه‌ای برای دریانوردان ایجاد کنیم و آموزش ایجاد زیرساخت‌های آموزشی و توسعه در این بخش در حال انجام است. 

اسلامی با بیان ۱۳۰ هزار نفر دریانورد ثبت شده و دارای گواهی نامه شایستگی دریایی در ایران داریم، گفت:‌ارتقای دانش حرفه‌ای دریانوردی از وظایف ما است در سال‌های اخیر اقدامات مناسبی با همکاری وزارت تعاون برای ایجاد تسهیلات دریانوردان که مشکلات صنفی دارند انجام شده است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: در قالب پیام‌های مختلف به سازمان جهانی دریانوردی( آیمو)،  فشار آمریکا در تحریم‌ها به پرسنل شناورهای ایرانی و اقدامات دشمنانه و خارج از عرف این کشور به جمهوری اسلامی ایران را به سازمان بین المللی دریانوردی منعکس کرده ایم اسلامی با اعلام اینکه صدور ‌گواهینامه‌های دریانوردی به دلیل شیوع کرونا ابتدا تا ۱۱ خرداد و سپس ۶ ماه دیگر مجددا تمدید شد، افزود: سال گذشته ۷۷ هزار سند دریانوردی در سازمان بنادر و دریانوردی برای دریانوردان صادر شده است.

۶۰۰ دوره آموزشی برگزار شد و ۴۰ هزار نفر در این دوره شرکت کردند.وی اعلام کرد: امسال گواهینامه الکترونیکی دریانوردی که عالی‌ترین مدل گواهینامه در این حوزه است راه‌اندازی می‌شود.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از راه اندازی اتاق فکر دریانوردی با کمک دریانوردان در آینده نزدیک خبر داد و خاطر نشان کرد: در این اتاق فکر ، موضوعات دریانوردان از طرق مدیران ارشد دریایی قابل پیگیری است.

مطالب رپورتاژ