احداث بزرگراه شرقی اصفهان با هدف افزایش ظرفیت بار ترانزیتی

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین: معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، جلال بهرامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ماهنامه صنعت حمل و نقل از ادامه ساخت طرح آزادراه شرق از اصفهان تا ایزدخواست به‌منظور تکمیل کریدور مرکزی شمالی – جنوبی کشور خبر داد و در ادامه بیان کرد: این پروژه با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال برنامه‌ریزی است و در مرحله امضا تفاهمنامه قرار دارد بنابراین باید با جدیت لازم در مورد آن اقدام شود. این قطعه به طول ۱۱۶ کیلومتر حدفاصل اصفهان تا ایزدخواست، در ادامه سه قطعه نطنز تا پلیس‌راه مبارکه، ساخته می‌شود. به شرح این گفت‌و‌گو می‌پردازیم.

اجرای طرح آزادراه شرقی اصفهان تا چه حد ضروری بوده و چه اهدافی را دنبال می کند؟

کنارگذر شرق اصفهان یک طرح مهم ملی و قطعه‌ای از کریدور شمال جنوب کشور است که این استان را از محل گذر، به محل توقف و مقصد سفر تبدیل می‌کند. این قطعه از آزادراه چالوس به تهران و پس از آن به اصفهان، سپس شیراز و در نهایت بوشهر وصل می‌شود. تکمیل کنارگذر شرق اصفهان بعنوان قطعه‌ای از کریدور شمالی جنوبی کشور دارای اهمیت بسیاری است و هر کدام از این پازل‌ها، به سهم خود از اهمیت بالایی برخوردارند و باید تلاش لازم در راستای تکمیل آن صورت گیرد. باید نگاه ویژه به اصفهان داشت تا موجب رشد بیشتر کشور و رونق و توسعه گردشگری ‌شود.

تامین سرمایه ادامه ساخت این بزرگراه از چه منبعی است و در چه مسیری ادامه می یابد و اجرای آن در چه مرحله‌ای است؟

ادامه ساخت طرح آزادراه شرق از اصفهان تا ایزدخواست به‌منظور تکمیل کریدور مرکزی شمالی – جنوبی کشور با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال برنامه‌ریزی است و در مرحله امضا تفاهمنامه قرار دارد بنابراین باید با جدیت لازم در مورد آن اقدام شود. این قطعه به طول ۱۱۶ کیلومتر حدفاصل اصفهان تا ایزدخواست، در ادامه سه قطعه نطنز تا پلیس‌راه مبارکه، ساخته می‌شود. زیباسازی‌های پل‌ها در این طرح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بدون شک تلاش مناسبی در این زمینه عملیاتی خواهد شد.

تفاهمنامه تامین مالی، اجرا، بهره‌برداری و انتقال آزادراه شرق اصفهان از سال ۹۴ بین وزارت راه و شهرسازی و صندوق بازنشستگی کشوری به امضا رسید. این پروژه حدفاصل آزاد راه نطنز – اصفهان تا اتصال به بزرگراه اصفهان- نایین به طول ۶۳ کیلومتر است که بار حمل و نقل کریدور شمال جنوب را از مجاورت شهر اصفهان هدایت می‌کند.

عملیات اجرایی آزادراه کنار گذر شرق اصفهان که در سال‌های گذشته متوقف شده بود با هدف کاهش زمان سفر، جلوگیری از تردد وسایط نقلیه سنگین و دودزا به درون محیط شهری اصفهان و کاهش آلودگی هوا و در پی آن ایجاد سفری پاک با همکاری سازمان بازنشستگی کشوری وبا مشارکت بخش خصوصی اجرا شد.

آزادراه شرق اصفهان در چه مسیری قراردارد و چه نقشی در حمل بار ترانزیتی خواهد داشت؟

آزادراه کنارگذرشرق اصفهان از آزاد راه نطنز – کاشان – اصفهان آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم می‌شود. قطعه اول آزادراه شرق اصفهان از آزادراه اصفهان- نطنز تا آزادراه اصفهان- اردستان به طول ۳۰ کیلومتر، قطعه دوم آن در ادامه تا جاده اصفهان- نایین به طول ۳۳ کیلومتر و قطعه سوم آن از جوار باغ رضوان تا گردنه لاشتر پس از بهارستان، به طول ۳۰ کیلومتر است.

۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، این استان به عنوان چهارراه ترانزیتی، رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.

اجرای این طرح چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

این طرح در کاهش آلاینده‌ها، تصادف‌ها و ترافیک و همچنین کاهش مصرف سوخت بسیار موثر خواهد بود و با توجه به اینکه روزانه ۶۰۰ هزار تردد خودرویی در جاده‌های اصلی کلانشهر اصفهان انجام می‌شود، برآورد تردد روزانه ۸۰ هزار وسیله نقلیه از این مسیر، نقشی مهم و گره‌گشا خواهد داشت و همچنین شرایط افزایش اشتغال‌زایی را مهیا خواهد کرد.

مطالب رپورتاژ