پروین فرشچی

معاون محیط زیست کشور گفت: اوراق کشتی ها مضرترین صنعت دریایی برای محیط زیست دریا است.

پروین فرشچی
پروین فرشچی

پروین فرشچی پیش ازظهر چهارشنبه در نشست مطبوعاتی که در شناور و بر روی دریا برگزار شد، با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با اجرای صنعت بازیافت کشتی در کشور مخالف است، بیان داشت: ۱۷۴ کشتی در اروند و صدها شناور کوچک و بزرگ در خلیج فارس و دریای عمان غرق شده است که بخش خصوصی بدنبال اوراق این کشتی ها است. ولی از سوی سازمان محیط زیست کشور تا کنون هیچ مجوزی برای این اقدام صادر نشده است.

فرشچی عنوان کرد: شش کشور هندوستان، ترکیه، نروژ، هلند، پاکستان و اندونزی از میان ۱۸۴ کشور ساحلی این صنعت را فعال کرده اند و سایر کشورها به دلیل آلودگی بسیار زیاد این صنعت به ویژه برای محیط زیست، تمایلی برای فعال کردن آن ندارند.

وی خاطرنشان کرد:به لحاظ سیاسی و امنیتی نیاز به شناورسازی و خروج این کشتی‌ها است، امام اوراق شدن آنها تبعات بسیار زیادی برای محیط زیست دریا در پی خواهد داشت.

معاون محیط زیست دریایی محیط زیست کشور با بیان اینکه نخستین درخواست ایجاد صنعت اسکراپ در سال ۱۳۶۵ به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شد، بیان داشت: حتی در سالهای ابتدای انقلاب هم مجوز فعالیت این صنعت در منطقه چابهار و دریای عمان صادر نشد.

وی با بیان اینکه مجتمع های فولاد در کشور نیاز به خوراک و مواد مصرفی دارند، افزود: بخش خصوصی اقدام به خرید بیش از ۱۰۰ کشتی فرسوده از کشور عراق گرفته تا با اوراق این کشتی ها و فروش به مجتمع های فولادی درآمد خوبی عایدشان شود.

مطالب رپورتاژ