معاینه فنی مهم‌ترین مسئله در ایمنی خودروهاست

اختصاصی/ ماهنامه صنعت حمل و نقل

مهندس محمدرضا نجفی منش، رییس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در گفت‌وگوی اختصاصی با ماهنامه صنعت حمل و نقل در خصوص تامین ایمنی خودروها تاکید کرد: مهم‌ترین بخشی که باید در ایمنی خودروها در نظر گرفت معاینه فنی است.

باید به این مساله توجه ویژه داشت چرا که بیشتر تصادفات و حوادث جاده‌ای و شهری به خاطر نقص فنی اتومبیل‌ها آن هم نه به هنگام تحویل از کارخانه بلکه بعد از کارکرد بوده.

انواع و اقسام اتفاقات ناگوار به دلیل عمل نکردن ترمزها، نقص فرمان و… روی می‌دهد که آخرین مورد آن هم حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد بود. البته بخشی از مسائل ایمنی صرفا مربوط به خودرو نیست و به جاده‌ها و معابر هم ارتباط دارد. مثلا در جاده فیروزکوه ،کنار جاده مسیرهای شیب دار گذاشته اند. به این خاطر که اگر ترمز ماشین عمل نکرد به انحراف و سقوط در دره به سمت شیب‌های تعبیه شده برود تا خودرو متوقف شود.

اگر چنین تمهیدی را برای مسیر عبوری دانشگاه علوم و تحقیقات نیز اندیشیده بودند هرچند با وجود نقص فنی اتوبوس از این حادثه مرگبار جلوگیری می‌شد.

مهندس نجفی منش در ادامه با اشاره به ضرورت رعایت استانداردها از سوی خودروسازان گفت: همه استانداردهای فعلی و موجود برای خودروها با تاخیر زمانی چند ساله به ایران آمده و اجرای آنها با مقاومت‌هایی همراه بود. مثال بارز آن استفاده اجبای از کمربند ایمنی است و بعد از آن هم نصب ایربگ‌ها الزامی شد.

مشروح این گفت‌وگو را می‌توانید در شماره 369 ماهنامه صنعت حمل و نقل بخوانید.

مطالب رپورتاژ