نخستین نمایشگاه بین المللی راه‌سازی و صنایع وابسته

فناوری بدون تغییرساختارکارائی ندارد

هفته حمل‌ونقل برای فعالان اين حوزه، فرصت ویژه‌ای بود تا دستآوردها، برنامه‌ها و عملکرد گذشته خود را در کفه ترازو قرار دهند.ازاین‌رو مسئولان دولتی و بخش خصوصی با برگزاری جلسات، نشست خبری، نمایشگاه، جشن‌واره و سایر نشست‌های تخصصی تلاش کردند تا وضعیت گذشته، حال و آینده حوزه حمل‌ونقل  را ترسیم كنند.اولین نمایشگاه راه‌سازی، راه‌داری، حمل‌ونقل و صنایع وابسته يكي از اين فرصت ها بود.

در اين بين شايد مهمترين اتفاق براي فعالان بخش حمل و نقل ريلي رقم خورد و آن سخن‌راني سيد حسن موسوی‌ نژاد، مديرعامل سابق رجا و رييس سابق هيات مديره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلیو خدمات وابسته بود كه موجب شد ديگر سخنرانان نيز درد دل‌شان باز شود و از مشكلاتشان بگويند.

 

موسوي نژاددر سخن‌رانی خود گفت: برگزاري چنين جلسه اي فرصتي است كه انجمن هاي صنفي در بخش حمل و نقل، مسائل خود را به صورت مستقيم با وزير راه و شهرسازي درميان بگذارند. جناب آقاي وزير، حال بخش حمل‌ونقل ریلی این روزها خوب نیست، نه‌فقط به این خاطر که تعدادی از هم‌وطنانمان طی حادثه‌ای جان خود را در سانحه ريلياز دست دادند و البته این موضوع بسیار باعث تأسف است و نه‌فقط به خاطر این‌که یکی از بهترین مدیران بخش حمل‌ونقل ریلی استعفا دادند و این بخش از ادامه همکاری با این عزیز محروم شد، بلکه به این خاطر حال این بخش خوب نیست که بسياري از فعالیت‌های جدی درزمینه توسعه و کاهش سوانح و بالا بردن کیفیت حمل‌ونقل ریلی که در این سال‌ها صورت گرفته است ناجوانمردانه و به‌دوراز صداقت نادیده گرفته شد.موسوی نژاد ادامه داد: بنده به‌عنوان نماینده بخش خصوصی و فعال در حمل‌ونقل ریلی عرض می‌کنم فعالیت‌هایی که صورت گرفت مانع از اتفاق افتادن حوادث بسیاری شد، مشکلات بسیار جدی‌ حل شد و زحمت‌های بسیاری صورت گرفت.نکته مهمي كه در بخش حمل و نقل ريلي بايد به آن توجه كرد که خصوصی‌سازی در بخش حمل‌ونقل ریلی کشور به این معنا نیست که دولت سهم خودش در سرمایه‌گذاری و هزينه هايي را كه در این بخش صرف مي كرده، از اين به بعد قطع کند و همه بار را روی گردن بخش خصوصی بیاندازد بلکه قرار است سرمایه‌های بخش خصوصی اضافه بشود به فعالیت‌های بخش دولتی، امروز شاهد آن هستیم که در بخش‌هایی که به بخش خصوصی واگذار می‌شود هزینه‌ها بر دوش مشتريان يا مسافران تحميل شده است و در خواست داريم كه ساختار تجاري سازي و اقتصادي بخش مورد توجه قرار بدهند که خارج شدن بخشی از یارانه‌های تخصیص داده‌شده به بخش مسافري يا باري بر دوش بخش سنگيني مي كند و بخشي از فشاري كه به فعالان اين حوزه تحميل مي‌شود، علتش كاهش يا قطع اين منابع است.بحث دوم اينجانببحث تحول و تغيير ساختار بخش ریلی کشور است، تمام سازمان‌ها نیاز دارند که بازسازی جدی‌ در بخش‌های آن صورت بگیرد و شما نمی‌توانید فقط فناوری را وارد بکنید اما نرم افزار و ساختار را به‌صورت سابق نگه‌دارید. تحول در خواست جدي بخش است و مطالبه جدي در راه آهن است. مطالعه تحول ساير راه آهن ها نشان مي دهد اتفاقا خيلي از تحولات بعد از سوانح به وجود آمده و به تغيير ساختار و تحول شتاب بخشيده اند. فكر مي كنم نگاه جديد در راه آهن نياز مند به تحول جدي در ساختار دارد و باعث مي شود برنامه هاي جديد با اين تحول ساختار شكل بگيرد.بحث مهمي ازطرف همكاران من در حوزه ريلي مطرح شده كه تاكيد داشتند به آن اشاره كنم، موضوع ناوگان است. نياز جدي به تامين حدود 1500 تا 2000 واگن مسافري و قريب به 5 تا 6 هزار واگن باري براي پاسخ دادن به تقاضاي توسعه حمل و نقل ريلي داريم. به طور قطع بخش توليد داخل ميزان كمي از اين نياز را مي تواند توليد كند و مابقي بايد از سازندگان خارجي تامين شود.

پویا مهرابی

ادامه این مطلب را می توانید در شماره 352 ماهنامه صنعت حمل و نقل بخوانید

مطالب رپورتاژ