نشست خبری رئيس جمعيت طرفداران ايمني راه‌ها

کودکان و موتوسواران محور اصلی جشنواره ایمنی ترافیک هستند

در ابتدای نشست، محمد بخارايي رئيس هيات مديره و شوراي سياست‌گذاري جمعيت طرفداران ايمني راه‌ها ضمن تبریک سال نو و اظهار تاسف از سیل‌های اخیر در کشور و خسارت‌های وارد شده از همه دست‌اندرکاران و فعالان در حوزه ایمنی و فرهنگی دعوت کرد تا با همکاری‌ و انجام فعالیت‌های فرهنگی باعث حمل و نقل بدون حادثه در کشور باشیم.

او در ادامه با اشاره به برگزاری دومین جشنواره کشوری ایمنی رانندگان حرفه‌ای که سال گذشته برگزار شد افزود: تشکل‌های و رانندگان حرفه‌ای که بیش از 50 درصد ظرفیت بخش حمل و نقل را برعهده دارند هم‌پیمان شدند حوادث حمل و نقل را با همکاری یکدیگر مهار کنند و به حداقل ممکن برسانند.

به گفته بخارایی، هفتم اردیبهشت امسال سومین سالی است که به‌عنوان روز ملی ایمنی حمل و نقل نامگذاری شده و متاسفانه در دوسال گذشته به خاطر مسائل انتخاباتی و حاشیه‌ای به وجه ملی این روز توجه چندانی نشد، اما برای امسال جشنواره فرهنگی، صوتی و تصویری ایمنی ترافیک پیش‌بینی شده و اجرای آن نیز به جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها محول شده است. بخارایی اظهار امیدواری کرد تا با برگزاری این جشنواره و از طریق ابزراهایی که هنر در اختیار دارد بتوانند موضوع ایمنی را در صدر توجه مسئولان و مردم قرار دهند و توجه عمومی را به دستاوردهای ملی این روز جلب کنند.

رئيس هيات مديره و شوراي سياست‌گذاري جمعيت طرفداران ايمني راه‌ها با بیان اینکه بعد از انقلاب در بخش توسعه زیرساخت‌ها و راه‌ها و حمل و نقل کارهای خوبی شده است افزود: متاسفانه در زمینه ایمنی راه‌ها و اهمیت دادن به مساله ایمنی موفق نبوده‌ایم و کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.

بخارایی در زمینه برگزاری جشنواره افزود: در جلساتی که در دبیرخانه جشنواره برگزار شد تصمیم گرفتیم آثار تولید شده در 3 سال گذشته را در 6 بخش دسته‌بندی کنیم و محور اصلی را روی کودکان و موتوروساران قرار داده‌ایم و تاکنون نیز بالغ بر 200 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است و کارشناسان و صاحب‌نظران ایمنی و هنری در حال بررسی آثار رسیده به دبیرخانه هستند.

وی در ادامه گفت: برای اینکه جشنواره پایداری داشته باشیم شورای سیاستگذاری تصمیم گرفته است این جشنواره هر ساله برگزار شود و تلاش ما در جمعیت این است تا بتوانیم موضوع ایمنی راه‌ها را در ساخت فیلم‌ها، نمایش‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی بگنجانیم تا مردم را بیشتر به موضوع و اهمیت ایمنی آگاه کنیم.

بخارایی گفت: همچنین در حاشیه جشنواره که در تالار وحدت برگزار خواهد شد قرار است از 4 نفر از افرادی که کارهای ملی کرده‌اند تقدیر و قدردانی شود. برای مثال از راهدار فداکاری که در اتوبان کرج – قزوین خودروها را متوقف کرد تا یک فروند هواپیمای آموزشی که دچار مشکل فنی شده بود بتواند سالم فرود بیاید یا پلیس فداکاری که در بارش‌های زمستان 86 افراد سالخورده را کول کرد و نجات داد و باعث شد جوان‌ترها تشویق شوند و کمک کنند و جان حدود 300 نفر را نجات دهند.

او در ادامه به پویش 30-60 اشاره کرد و افزود: 60درصد کشته‌های رانندگی در 30 کیلومتری ورودی و خروجی شهرها اتفاق می‌افتد که ظاهرا ناشی از خستگی راننده است اما هیچ‌کس به این موضوع که شهرها به حریم جاده‌ها تجاوز کرده‌اند و باعث افزایش کشته‌ها می‌شوند توجه ندارد و شهرداری‌ها باید به این موضوع به طور جدی توجه داشته باشند و راهکارهایی برای این موضوع پیدا کنند.

بخارایی در پایان با توجه به اینکه در بودجه سال 98 حدود 17درصد از اعتبارات وزارت راه کاسته شده است و اگر کاهش ارزش پول ملی را در هم نظر بگیریم این رقم به حدود 40درصد خواهد رسید گفت: این در حالی است که راهداری مکلف است راه‌ها را مثل روز اول و طبق استانداردهایی که ساخته شده است نگهداری کند که در شرایط فعلی کار بسیار سختی به نظر می‌رسد.

 

مطالب رپورتاژ