در نشست خبری مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی عنوان شد: اقدمات سازمان بنادر برای توسعه سواحل مکران

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در راستای طرح تحول صنایع داخلی، بخش عمده ای از شناورهای مورد نیاز ناوگان سازمان بنادر و دریانوردی، توسط سازمان صنایع وزارت دفاع ساخته می شود که پیش بینی شده در سال جاری به بهره برداری برسد.

به گزارش سایت خبری صنعت حمل و نقل محمد راستاد در نشست خبری از سرمایه گذاری بخش خصوصی برای احداث پایانه صادراتی کانتینری مخصوص نگهداری کالاهای کانتینری در بندر شهید رجایی خبر داد و افزود: با اقدمات مشترکی که با همکاری راه آهن جمهوری اسلامی در بنادر در دست انجام داریم، سهم حمل و نقل ریلی در بنادر کشور به ویژه در بنادر شهید رجایی و امام خمینی( ره) افزایش یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر به طور میانگین ۱۲۰ واگن بارگیری کالاهای اساسی توسط حمل و نقل ریلی انجام می شود،گفت: یک پروژه ریلی در بندر امیرآباد در شمال کشور در دست تکمیل است که با عملیاتی شدن این پروژه، شیوه حمل و نقل به صورت چند وجهی و از دریا به ریل ارتقاء پیدا می کند.
راستاد با اشاره به تاثیرات منفی شیوع ویروس کرونا بر تجارت جهانی و همچنین بر روند تخلیه و بارگیری کالا ها در بنادر از جمله بنادر ایران، در خصوص تاثیر آن بر درآمدهای سازمانی و روند سرمایه گذاری در بنادر خاطرنشان کرد: توسعه و تجهیز بنادر تحت  هیچ عنوان متوقف نمی شود و سعی می کنیم از درآمدهای به دست آمده در جهت توسعه بنادر استفاده کنیم، از سویی امیدواریم با تعدیل شرایط کرونایی و عادی شدن روند فعالیت ها، شاهد افزایش تخلیه و بارگیری در بنادر باشیم.
وی با اعلام اینکه تخلیه و بارگیری کالا های اساسی در بنادر به رغم شرایط کرونا و تحریم، حجم قابل توجهی از فعالیت های بندری را به خود اختصاص داده است که نوید دهنده تداوم توسعه و تجهیز در بنادر است، اظهار داشت: در راستای طرح تحول صنایع داخلی، بخش عمده ای از شناورهای مورد نیاز ناوگان سازمان بنادر و دریانوردی، توسط سازمان صنایع وزارت دفاع ساخته می شود که پیش بینی شده در سال جاری به بهره برداری برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص تامین سوخت کم سولفور مورد نیاز کشتیرانی ها گفت: برای دو شرکت بزرگ کشتیرانی کشور، یعنی کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش، پالایشگاهی اختصاص داده شده و همچنین در نظر است با سرمایه گذاری بخش خصوصی و همکاری وزارت نفت، زمینه های تولید سوخت کم سولفور برای نیاز داخلی فراهم شود.
وی درباره اقدمات سازمان بنادر و دریانوردی در راستای توسعه سواحل مکران تاکید کرد: به جز پروژه بزرگ و کلان توسعه بندر چابهار که در فاز اول توسعه( از زیرساخت تا تجهیز) ، بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است، طرح تدقیق مناطق ساحلی استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان، احداث کارخانجات مختلف دریایی و بندری و ساخت بندر بزرگ دیگری در سواحل استان هرمزگان، از دیگر اقدامات در این زمینه محسوب می شود.
 مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی  از آغاز مطالعات توسعه جزایر توسط سازمان بنادر به عنوان یکی از مصوبات کارگروه ساماندهی سواحل و جزایر کشور خبر داد و گفت: اجرای این طرح مطالعاتی، می تواند با شناسایی پتانسیل ها، به استفاده از تمام ظرفیت های مورد غفلت واقع شده در جزایر کمک شایانی کند.
وی  با تاکید بر اینکه زمان انتظار کشتی ها در لنگرگاه ها ناشی از محدویت ها در پای اسکله، انبارها و تجهیزات نیست، تصریح کرد: عمده توقف و انتظار کشتی های تجاری ناشی از حل مشکلات اسنادی و هماهنگی بین صاحبان کالا و واردکنندگان است.
راستاد با اشاره به تداوم توسعه و تجهیز بنادر شهید بهشتی چابهار، گفت: در حال حاضر با اپراتور هندی قرارداد همکاری موقت داریم، اپراتور هندی، به رغم تحریم ها، موفق شد بخشی از تجهیزات مورد نیاز بندر را وارد کند، با وجود این  برای قرارداد نهایی هنوز اختلاف نظرهای ناچیزی هست.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ساخت و تکمیل پایانه های کانتینری جدید در منطقه و تاثیر آن بر عملکرد بندر شهید رجایی در ایران افزود: پایانه های کانتینری عمدتا متکی به مزیت ها و کارایی های خاص خود هستند؛ بندر شهید رجایی در شمال خلیج فارس، هم به لحاظ موقعیت جغرافیایی و دسترسی نزدیک به تجارت شرق به غرب و هم به جهت پسکرانه مناسب با توجه به کشورهای آسیای میانه و اروپای شمال شرقی، در مقایسه با سایر بنادر خلیج فارس از پتانسیل مطلوبی برای ترانزیت و صادرات مجدد برخوردار است.

مطالب رپورتاژ