نشست سه‌جانبه همکاری‌های حمل‌ونقل بین ایران، عراق و سوریه

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی به بحث و بررسی قرار گرفتن توسعه حمل‌ونقل ریلی، افزایش ترانزیت، توسعه صادرات و واردات و نحوه اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره ایران در نشست سه‌جانبه همکاری‌های حمل‌ونقل بین ایران، عراق و سوریه خبر داد.

به گزارش ماهنامه صنعت حمل‌ونقل، سعید رسولی درباره نشست سه‌جانبه همکاری‌های حمل‌ونقل بین ایران، عراق و سوریه که در روز دوشنبه 10 تیرماه برگزار شد گفت: در این نشست یک سند جامع ۳ جانبه در حوزه حمل‌ونقل ریلی بین سه کشور ارائه‌شده است که اهم محورهای این سند در حوزه توسعه حمل‌ونقل ریلی بین این کشورها خواهد بود تا بتوانیم بااتصال راه‌آهن شلمچه به بصره حلقه مفقوده اتصال خطوط ریلی بین سه کشور توسط ایران، عراق و سوریه کامل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بسیار خوشحال هستیم امروز شاهد برگزاری این نشست سه‌جانبه در تهران هستیم تا با بررسی مسائل حمل‌ونقل موجود بین این سه کشور بتوانیم در توسعه شقوق مختلف حمل‌ونقل به توافق جامع دست پیدا کنیم.

رسولی تأکید کرد: بدون شک راه‌آهن نماد و کلیدواژه توسعه هر کشوری است و ایمنی و آسایش برند راه‌آهن است به همین دلیل توسعه حمل‌ونقل ریلی همواره موردتوجه دولت‌ها قرار می‌گیرد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: ایران، سوریه و عراق سه کشور همسایه مهم منطقه هستند و تاکنون همکاری‌های خوبی را بین این سه کشور شاهد بوده‌ایم و امیدواریم در این نشست سه‌جانبه همکاری‌های حمل‌ونقل بتوانیم توافقنامه‌های خود را در این زمینه عملیاتی کنیم.

رسولی با بیان اینکه هر ۳ کشور اراده جدی برای توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی دارند اظهار داشت: اتصال ریلی و برقراری کریدورهای ترانزیتی بین ۳ کشور خواسته مقامات عالی‌رتبه و ملت‌های ایران، سوریه و عراق است و این مسئولیت ما را در این زمینه به‌عنوان متولیان حمل‌ونقل ریلی بسیار سنگین کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت سه کشور در حوزه مسافری به علت وجود اماکن زیارتی در این کشورها می‌توانند همکاری‌های خود را بیش‌ازپیش توسعه دهند و همکاری‌های ترانزیتی نیز در این زمینه می‌تواند در توسعه همکاری‌های ریلی در حوزه بار بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت حمل‌ونقل ریلی ایران ماه گذشته برگزار شد و ما شاهد پیشرفت‌های خوبی در حوزه تولید تجهیزات و صنایع وابسته بودیم و این نوید را می‌دهیم که در این زمینه ایران می‌تواند صدور خدمات فنی و مهندسی در این حوزه به دو کشور عراق و سوریه آغاز کند.

رسولی اظهار داشت: توسعه مهارت‌ها، انتقال دانش فنی و حضور در سمینارهای بین‌المللی در حوزه حمل‌ونقل ریلی می‌تواند در توسعه همکاری‌های حمل‌ونقل بین سه کشور، موردتوجه جدی قرار گیرد و در صورت نیاز دو کشور عراق و سوریه ایران می‌تواند صدور خدمات فنی و مهندسی را به این دو کشور دوست و همسایه در دستور کار خود قرار دهد.

رسولی اظهار داشت: در این نشست سه‌جانبه برخی از مسائل می‌تواند به‌صورت دوجانبه بین ایران و عراق و یا ایران و سوریه موردبررسی قرار گیرد.

رسولی یادآور شد: هدف بزرگ ما در این نشست اتصال راه‌آهن بین شلمچه و بصره است و این نشان می‌دهد ما در آستانه یک تصمیم مهم و بزرگی در این زمینه هستیم و این پروژه بزرگ مرزی است که قرار است توسط بنیاد مستضعفان این پروژه تکمیل شود و راه‌آهن به‌عنوان بهره‌بردار باسابقه بیش از ۹۰ سال اجرای این پروژه را تضمین می‌کند تا با همکاری شرکت ساخت و راه‌آهن این پروژه بزرگ با سرعت بیشتری عملیاتی و اجرایی شود.

رسولی بیان کرد: ما آمادگی داریم هرگونه اطلاعات موردنیاز را در این زمینه و بنیاد مستضعفان در اختیار طرف عراقی قرار دهیم و خوزستان به‌عنوان مرکز تولید فولاد و مرکز کشاورزی ایران بااتصال خط آهن به بنادر جنوبی ایران زمینه اتصال بندر امام به بندر لاذقیه فراهم می‌شود.

وی گفت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در ۲ سال گذشته ۴ استان کشور را به خطوط ریلی ایران متصل کرده است و بنیاد مستضعفان نیز تاکنون پروژه‌های بزرگ عمرانی را در کشور انجام داده است.

 

مطالب رپورتاژ