در نشست مدیران ارشد سازمان بنادر و سازمان آموزش فنی و حرفه ای عنوان شد:ضرورت مهارت افزایی اپراتوری و تعمیر تجهیزات بندری و آتش نشانی در بنادر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست مشترک مدیران ارشد سازمان بنادر و سازمان آموزش فنی و حرفه ای گفت: با توجه به تمایل بسیار زیاد متقاضیان دارای تحصیلات دانشگاهی اما فاقد هرگونه مهارت، برای اشتغال در مشاغل دریایی و بندری، خلاء آموزش های فنی و حرفه ای در این حوزه ها کاملا جدی است.

به گزارش سایت ماهنامه صنعت حمل و نقل به نقل از سازمان پایگاه خبری سازمان بنادرودریانوردی محمد راستاد در این نشست که با هدف توسعه همکاری های آموزشی و ترسیم مکانیزم های اجرایی برای تامین نیروی کار واجد صلاحیت در حوزه های بندری و دریایی برگزار شد، اظهارداشت: با توجه به تمایل بسیار زیاد متقاضیان دارای تحصیلات دانشگاهی ، اما فاقد هرگونه مهارت، برای اشتغال در مشاغل دریایی و بندری، خلاء آموزش های فنی و حرفه ای در این حوزه ها کاملا جدی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی، ظرفیت های آموزشی و مهارت افزایی سازمان آموزش فنی و حرفه ای را برای ارتقای بهره وری در بخش های مختلف دریایی و بندری  را مناسب دانست و گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در نظر دارد با ترسیم سازوکار اجرایی مطلوب و چارچوب های توسعه دهنده، صلاحیت های حرفه ای در مشاغل تخصصی دریایی و بندری را با همکاری سازمان فنی و حرفه ای کشور ارتقاء دهد.
 به گفته راستاد، آموزش اپراتوری تجهیزات بندری با توجه به خاص بودن این تجهیزات به شبیه ساز تخصصی نیاز دارد و نوع فعالیت آتش نشانان در بنادر برای اطفای هم زمان حریق در آب و خشکی با آتش نشانان در شهر متفاوت است.
وی خاطرنشان کرد: پیمانکاران سازه های دریایی و تعمیرکاران تجهیزات بندری به مهارت های خاص نیاز دارند.

ضرورت دریامحور شدن

در این نشست همچنین علی اوسط هاشمی؛ رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با اشاره بر ضرورت دریامحور شدن تصمیمات کلان کشور ، گفت: چنانچه به جای نفت ، برای پیشبرد اهداف و پیشرفت کشور ، به دریامحوری روی می آوردیم، الان شرایط شایسته تری را در کشور شاهد بودیم.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به افزایش بیکاری جوانان دارای تحصیلات در استان های ساحلی ، تاکید کرد: در حال حاضر مهارت ورزی فعالان دریایی و بندری و راه اندازی مراکز تخصصی آموزش مشاغل عمومی در بندرگاه ها، اولویت سازمان فنی و حرفه ای قلمداد می شود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای ، استاندارد مشاغل ؛ سنجش مهارت ، آزمون مراکز آموزشگاهی و گواهینامه های مهارتی را ۴ عنصر این سازمان در توسعه همکاری های آموزشی با دستگاه های دولتی و شرکت های خصوصی برشمرد.
 بر اساس این گزارش و با تأکید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، مقر شد با تشکیل یک گروه کارشناسی از دو سازمان و تعیین مکانیزم اجرایی ، سازمان آموزش فنی و حرفه ای در حوزه های آموزش اپراتوری تجهیزات بندری ؛ آتش نشانان بنادر ؛ تعمیرکاران تجهیزات بندری و پیمانکاران سازه های دریایی، با سازمان بنادر و دریانوردی توسعه همکاری داشته باشد.

مطالب رپورتاژ