در نشست هماهنگی مدیران عامل سازمان بنادر و سازمان راهداری عنوان شد: اعلام تصمیمات جدید برای تسریع در خروج کالاهای اساسی از بنادر امام(ره) و شهیدرجایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تسریع در روند بارگیری و خروج کالاهای اساسی از بنادر به ویژه بندر امام خمینی(ره) ضروری است.

به گزارش سایت خبری ماهنامه صنعت حمل و نقل محمد راستاد در نشست مشترک با عبدالهاشم حسن نیا؛ مدیر عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، با هدف «اتخاذ راهکارهایی برای کاهش مدت زمان ماندگاری و بارگیری کامیون ها در بنادر و ارتقای خدمات رفاهی به رانندگان» برگزار شد، افزود: قطعی سیستم و سامانه گمرگ ؛ ناهماهنگی بین سازمان ها و دستگاه های ذیربط، ۲۴ ساعته نبودن خدمات گمرک و دامپزشکی و عدم تجهیز پیمانکاران تخلیه و بارگیری در انبار ها به تجهیزات مناسب، از جمله مهم ترین عوامل توقف و کندی تردد کامیون ها در بنادر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، با تأکید بر اینکه فرآیندهای بارگیری و خروج کالاهای اساسی از بنادر توسط کامیون ها باید بهبود پیدا کند، اظهار داشت: مدت زمان ماندگاری و توقف کامیون ها از ۸ ساعت باید به نصف و یا حتی کمتر از آن کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به ارتقای خدمات رفاهی به رانندگان در بنادر، گفت: مدیران کل بنادر باید خدمات رفاهی اعم از رستوران، سرویس سوخت رسانی و خدمات بهداشتی را در دسترس رانندگان قرار دهند.

ضرورت ارتباط نرم افزاری واحد بین سازمان بنادر و سازمان راهداری

در این نشست همچنین عبدالهاشم حسن نیا؛ مدیر عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه این سازمان به دنبال تسهیل فرآیندها در بارگیری و خروج کالاهای اساسی از بنادر است، افزود: روزانه ۲۵۰۰ دستگاه کامیون وارد بندر امام (ره) می شود که چنانچه از ۸ ساعت فرایند زمانی بارگیری فعلی در این بندر، یک ساعت هم کاسته شود، حدود ۳۰۰ دستگاه کامیون به آمار خروجی از بندر اضافه می شود.

حسن نیا بر ایجاد مدیریت یکپارجه بین بندر، گمرک ، پیمانکار تخلیه و بارگیری و صاحبان کالا تاکید کرد و ارتباط سامانه ای بین دو سازمان بنادر و راهداری در جهت ارتقای سلامت و شفافیت فرآیند های اجرایی را ضروری دانست.

 فرهاد منتصر کوهساری؛ معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر نیز در این نشست بر یکپارچه سازی فعالیت های پیمانکاری در بخش انبار کالاهای اساسی و تأمین تجهیزات مناسب برای انبارها تاکید کرد.

به گفته وی، توقف در پشت باسکول ها، از دیگر عوامل کُند کننده فرآیند خروج بار از بنادر  است که باید مدیریت شود تا ماندگاری به حداقل کاهش پیدا کند.

راهکارها برای بهبود فرآیندهای خروج کالا های اساسی از بنادر

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادرودریانوردی، در نشست هماهنگی مدیران عامل سازمان بنادر و سازمان راهداری، مقرر شد برای بهبود و کاهش مدت زمان انتظار کامیون ها در بنادر و همچنین ارتباط نرم افزاری واحد بین این سازمان ها، سامانه Accses Contorl در بندر امام خمینی (ره) و بندر شهید رجایی به صورت پایلوت پیاده سازی شود.

همچنین مقرر شد اعزام کامیون به طور پیوسته و متناسب با ظرفیت بندر، با هماهنگی پایانه و بندر صورت گیرد و با ایجاد مدیریت یکپارچه، اعزام کامیون به بندر، تحت نرم افزار واحد و بر اساس ظرفیت بندر انجام پذیرد.

همچنین برای برطرف سازی چالش های تجهیزاتی در انبارها، مقرر شد «الزامات انتخاب پیمانکار بارگیری کالاهای اساسی به کامیون و خروج از بندر » توسط سازمان بنادر به صاحبان عمده کالاهای اساسی ابلاغ شود.

در این نشست مقرر شد، گمرک برای برطرف کردن قطعی و کندی سیستم در بندر اقدام کند.

برای ارتقای خدمات رفاهی رانندگان مقرر شد تا با همکاری شرکت پخش فراوردهای نفتی، امکان سوخت رسانی سیار برای کامیون ها بارگیری در بنادر فراهم شود.

همچنین مقرر شد امکانات رفاهی از جمله رستوران و سرویس های بهداشتی به گونه ای در بنادر تعبیه شود که به سهولت در دسترس رانندگان باشد.

مطالب رپورتاژ