نظر مساعد ترکیه برای رفع کمبود قرنطینه در مرز گوربلاغ

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از نظر مساعد ترکیه برای رفع کمبود قرنطینه در مرز گوربلاغ خبر داد و گفت: هیچ‌گونه محدودیت تردد برای ناوگان ایرانی و ترک وجود ندارد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی،‌ شهرام آدم نژاد در حاشیه برگزاری هشتمین اجلاس همکاری‌های ایران و ترکیه در توضیحاتی مبنی بر مذاکرات انجام‌شده بر سر ۲۴ ساعته شدن مرز بازرگان-گوربلاغ اظهار کرد: در مذاکرات فی‌مابین عمده مشکلات نبود قرنطینه از سوی ترکیه در برخی ساعات روز مطرح شد و طرف ترک نسبت به رفع این مشکل قول مساعد داد.

وی افزود: هیچ‌گونه محدودیتی برای تردد ناوگان ایرانی و ترک از مرزهای مشترک وجود ندارد و در ضمن تعداد  ناوگان عبوری ایرانی از ترک بیشتر است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه از بررسی امکان بارگیری ناوگان خالی ایرانی در بنادر ترکیه در اجلاس امروز خبر داد و گفت: طرف ترک قول مساعد داده که پس از بررسی نهایی نتایج را اعلام کند.

آدم نژاد با اشاره به مذاکرات انجام‌شده در خصوص رانندگان زندانی بیان کرد: قرار است ساختار موجود در این حوزه بیشتر کنترل شود اما موضوع مهم دراین‌باره پیوستن ایران به توافق‌نامه اروپایی حمل‌ونقل کالا (IDR) است که این موضوع نیز در دست پیگیری قرار دارد.

وی با توجه به مابه‌التفاوت قیمت سوخت بین دو کشور و پلمپ باک سوخت کامیون‌های ترک در زمان ورود به ایران گفت: نکته جالب‌توجه این است که ناوگان ترکیه تمایل به برداشته شدن پلمپ سوخت دارد و در مقابل  حاضر به پرداخت  مابه‌التفاوت سوخت است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: ارتباط حمل‌ونقلی و زیرساختی متعددی بین ایران و ترکیه وجود دارد و خوشبختانه پس از هفت سال توانستیم هشتمین اجلاس همکاری بین دو کشور در بحث حمل‌ونقل را برگزار کنیم.

وی با اشاره به توافقاتی که درزمینهٔ حمل‌ونقل بین دو کشور انجام شد، اظهار داشت: هر دو طرف با نگاه مثبت موضوعات مرتبط با حمل‌ونقل را مطرح کردند که ایجاد حمل‌ونقل ترکیبی، امکان بارگیری ایران از بنادر ترکیه، ایجاد خط ریلی ترانزیتی جدید، راه‌اندازی خط ریلی مسافری تهران – آنکارا و شبانه‌روزی شدن مرز دو کشور ازجمله مهم‌ترین توافقات بین دو کشور بود.

آدم نژاد با اشاره به توافقات انجام‌شده در حوزه حمل‌ونقل هوایی اظهار داشت: قرار بر این شد محدودیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد با همکاری ترک‌ها برداشته شود که یکی از این محدودیت‌ها مشکلات مربوط به حضور دفاتر شرکت‌های ایرانی در فرودگاه جدید ترکیه بود که قرار شد با پیگیری مستمر به‌زودی برطرف شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر با اشاره به مشکلات مالی ایرلاین‌های داخلی در فرودگاه‌های ترکیه گفت: هر دو طرف به یکدیگر بدهی‌هایی دارند که ابهاماتی در این زمینه به وجود آمد. به‌طور مثال هم ایرلاین‌های ایرانی به فرودگاه‌های ترکیه  بدهکار هستند و هم ایرلاین‌های ترک به فرودگاه‌های ما که قرار شد با مدیریت تهاتری این مشکل برطرف شود.

آدم نژاد با اشاره به توافقات صورت گرفته در این اجلاس باهدف ارائه سوخت به ایرلاین‌های ایرانی در فرودگاه‌های ترکیه گفت: قرار بر این شده است که طرف ترک جمع‌بندی  نظرات خود را به ما اعلام کنند.

 

مطالب رپورتاژ