نقش سیستم‌های هوشمند در پیشگیری از قاچاق کالا

مهندس مصطفی آیتی معاون دفتر نظارت بر ترانزیت، در گفت‌وگوی اختصاصی با صنعت حمل و نقل با تأکید بر نقش سیستم‌های هوشمند در پیشگیری از قاچاق کالا گفت: زمانی که کنترل و نظارت الکترونیکی صورت می‌گیرد، بی‌شک قاچاق هم کمتر می‌شود. بنابراین استفاده از سامانه‌های هوشمند در کاهش قاچاق کالا مؤثر است. البته لازم به یادآوری است در گمرک قاچاق رسمی نداریم بلکه تخلفاتی صورت می‌گیرد که آن‌هم نیاز به کنترل‌های بیشتر دارد. برای مثال ممکن است تاجری کم‌اظهاری کند.

آیتی در ادامه افزود: طبیعی است با حجم زیاد کالاهایی که وارد و صادر می‌شوند، نمی‌توان همه کالاها را کارتن به کارتن بازرسی کرد و چون کنترل کاملی وجود ندارد، تخلفی هم ممکن است صورت بگیرد. برای جلوگیری از چنین تخلفاتی باید از سیستم‌های جدید استفاده کرد. مثلاً دستگاه‌های ایکس ری برای کشف کالاهای خارج از دید و مخفی کمک مؤثری است، ضمن این‌که در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا با بهترین دستگاه‌ها هم نمی‌توان ادعا کرد که تخلفی صورت نمی‌گیرد چون با توجه به حجم بسیار بالای کالاهایی که جابجا می‌شود، همیشه جا برای درصدی تخلف وجود دارد.

معاون دفتر نظارت بر ترانزیت همچنین خاطرنشان ساخت: زمانی که می‌گوییم در گمرک قاچاق کالا نداشته و نداریم به این معنی است که دروازه‌ای وجود دارد و سیستمی ورود و خروج کالاها را کنترل می‌کند، در این حالت هم ممکن است کسی چیزی را پنهان کرده باشد.

مشروح این گفت‌وگو را می‌توانید در شماره 369 ماهنامه صنعت حمل و نقل بخوانید.

 

مطالب رپورتاژ