نوسازی ناوگان؛ نسخه جدی و مهم شرکت واحد اتوبوسرانی

ماهنامه صنعت حمل و نقل: مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: از مهرماه امسال به هیچ اتوبوس فاقد برگه معاینه‌فنی اجازه تردد در  سطح شهر تهران داده نخواهد شد.

پیمان سنندجی در کارگروه ویژه رفع دودزائی و اخذ معاینه‌فنی اتوبوس‌های شهر تهران، تصریح کرد: به منظور نظارت بیشتر بر سلامت اتوبوس‌ها، گروهی از بازرسان شرکت واحد اتوبوسرانی مامور به نظارت بر اتوبوس‌هایی شدند که شب‌ها اقدام به سرویس‌دهی در برخی خطوط می‌کنند.

وی با اشاره به برگزاری شش جلسه کارگروه رفع دودزائی از اوایل تیرماه سال جاری تاکنون، گفت: در بررسی و تحلیل وضعیت اتوبوس‌های شهر تهران در 6 سامانه، به عدد 100 درصدی اخذ معاینه‌فنی اتوبوس‌های شهری طی 6 هفته دست پیدا کرده­‌ایم.

سنندجی گفت: در حال حاضر پنج هزار و 710 دستگاه از اتوبوس‌های شهر تهران بالای 5 سال عمر دارند که بیانگر این است که 85 درصد از اتوبوس‌ها نزدیک به سن فرسودگی هستند.

به گفته وی آمار بالای سن فرسودگی نشان می­‌دهد اورهال کردن و سر پا نگه‌داشتن اتوبوس که حداقل روزی 17 ساعت در سطح شهر تهران کار می­‌کند، چقدر سخت و طاقت فرساست و چه بار سنگینی روی دوش بخش خصوصی و راننده بابت تامین هزینه­‌ها، نظارت، پیگیری، مدیریت و حضور در خط و موضوع  زمان‌بندی همکاران می­‌گذارد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران بیان کرد: با تلاش­‌های صورت­‌گرفته توانستیم برای بیش از 95 درصد اتوبوس­‌های بخش خصوصی و عمومی برگه معاینه فنی بگیریم اما ممکن است با وجود اخذ برگه معاینه فنی باز هم مشکلاتی برای اتوبوس پیش بیاید و منجر به  دودزائی  شود. بر این اساس نوسازی ناوگان نسخه بسیار جدی و مهم است که باید صورت گیرد.

سنندجی درباره اعمال قانون اتوبوس‌های فاقد برگه معاینه‌فنی از ابتدای آبان‌ماه، گفت: در مکاتبه‌ای که با استانداری تهران انجام شد، درخواست کردیم از این پس تمامی ادارات شهر و استان تهران جهت سرویس ایاب و ذهاب کارکنان خود از به کارگیری اتوبوس­‌های فاقد برگه معاینه فنی خودداری کنند.

وی افزود: اجرای هر کاری که بتواند از میزان آلودگی اتوبوس‌ها بکاهد از اولویت­‌های برنامه کاری ماست اما، تنها راهکار برای رهائی از وضعیت فعلی، نوسازی اتوبوس‌ها است که با گذشت 6 ماه از سال جدید هنوز نتوانسته‌ایم بودجه حاصل از محل صرفه‌جویی در حامل‌های انرژی را به این منظور دریافت کنیم. 

سنندجی در توضیح این نکته که سالانه تعداد زیادی از اتوبوس‌ها به سن فرسودگی می‌رسند، گفت: سالانه هزینه زیادی صرف نگهداری اتوبوس‌های فرسوده می‌شود که با افزایش قیمت قطعات به بیش از 2.5 برابر قیمت‌های قبلی، این کار روز به روز سخت‌تر از گذشته می‌شود.  

به گفته وی، در حال حاضر اتوبوس­‌هایی با بیش از 8 سال سن روزانه بیش از 17 ساعت در روز کار می‌کنند و در این میان تنها بحث آلودگی نیست و ایمنی نیز باید با جدیت مورد توجه قرار بگیرد. از طرفی تنها 3 هزار اتوبوس دیزلی در شهر فعالیت می‌کنند و تکلیف ایمنی اتوبوس‌های گازسوز باید مشخص شود.

 

مطالب رپورتاژ