هتل های سبز

هتل های سبز، ضامن بقای هتلداری

امروزه دغدغه هتل­های صاحب سبک دنیا نه تنها ارائه خدمات منحصربفرد و خاطره­انگیز به مشتریان، بلکه توجه به نیازهای ضمنی مهمانان همچون حفظ محیط­زیست است تا از این طریق بیش از پیش در ذهن و قلب مشتریان قدیمی و بالقوه خود جای باز کنند. به عبارت دیگر توقع عمومی از هتل­ها به عنوان صنایعی که روزانه مصرف­ کننده حجم عظیمی از انرژی و منابع زیست­محیطی هستند، روزافزون است و هتل­ها نیز از این تغییرات اجتماعی و محیط زیستی آگاه هستند. برای نمونه هتل­ های اروپایی با تشکیل تیم­های سبز و مشارکت کارکنان تمامی بخش­ها برای بهره­گیری از خلاقیت و ایده­های آنان در مصرف کمتر آب و انرژی و در نتیجه کاهش هزینه­ها پیشروی رویکرد سبزتر شدن هتل­ها بشمار می روند و در این زمینه از فن­آوری­های روز نیز بهره می­برند. این رویکرد به­تازگی در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است. در همین زمینه با محمدباقر منتظری دبیرکل شورای سیاست­گزاری تاسیسات گردشگری سبز ایران که یکی از زیر­مجموعه­ های انجمن مدیریت سبز ایران است، گفتگو کردیم.

سبز بودن به چه معناست؟

لفظ سبز گاهی سوتعبیر ایجاد می­کند وقتی لقب سبز به مجموعه­ای داده می­شود مثل بانک سبز یا هتل سبز، برخی فکر می­کنند آن مجموعه در قالب یکی از ان.جی.او­های دوستدار محیط­زیست فعالیت می­کند. این نهادها تمرکزشان بر روی زمینه­ های محیط­زیستی مثل حفظ تنوع­ زیستی و یا مسائلی از این قبیل است. در حالیکه مجموعه­ای مثل هتل سبز با محیط­زیست به­طور مستقیم کاری ندارد و در وهله نخست به اقتصاد سبز مربوط است.

منظور از اقتصاد سبز بهینه­سازی مصرف است. بهینه­سازی مصرف در منابع آب، انرژی و دیگر منابع که در جریان تولید کالا و خدمات به کار گرفته می­شوند و بخشی از هزینه تمام شده محصول بشمار می­روند، به همین دلیل به آن اقتصاد سبز گفته می­­شود. محوریت تمرکز اقتصاد سبز بر آن است که آن بخشی از منابع انرژی که در فرآیند تولید مصرف می­شوند تا حد امکان و با حفظ کیفیت تولید بهینه شوند و قیمت تمام­شده نیز کاهش ­یابد. اما از جمله تبعات مثبت آن این است که به محیط­زیست کمتر آسیب وارد می­شود. به زبان ساده وقتی مصرف آب کم می­شود، پساب کمتری نیز به طبیعت باز­می­گردد.

هتل سبز به چه نوع هتلی اطلاق می شود؟

هتل سبز نیز با همین شیوه تفکر طراحی شده است. تمامی بخش­های هتلداری مانند خدمات غذا و نوشابه، خانه­داری و بخش­های روشنایی، گرمایش و سرمایش آن با دو محور اصلی مدیریت می­شود: اول، منابع باید با حفظ کیفیت خدمات به طور حداقلی مصرف شوند دوم پساب به حداقل برسد. مثلا برای شستشو باید از حداقل آب ممکن بهره گرفت و مواد شستشو نیز باید از جمله مواد دوستدار محیط­ زیست باشد.

ادامه این مطلب را می توانید در شماره 357 ماهنامه صنعت حمل و نقل بخوانید.

مطالب رپورتاژ