دوچرخه

هزینه بالای تولید دوچرخه در ایران، مانع گسترش حمل و نقل سبز

نیاز به دوچرخه در کشور به تناسب جمعیت 80 میلیونی ایران قریب به یک میلیون و پانصد هزار دستگاه،تخمین زده می شود و در حالیکه ایران خود سازنده دوچرخه است بنابر آمار موجود سالیانه حدود دو میلیون دوچرخه از چین وارد کشور می شود.

شهرام نوذری،یکی از فعالان عرصه توزیع و فروش دوچرخه در استان البرز با اشاره به  پایین بودن هزینه خرید و تهیه دوچرخه از کشورهایی همچون چین در مقایسه با ایران عنوان کرد هزینه و مبلغ فروش یک دوچرخه متوسط و معمولی چینی،150 هزار تومان برآورد می شود و این میزان در شرایطی معمول به ازای هر دستگاه دوچرخه ایرانی،حداقل 200 هزار تومان برآورد می شود.

وی افزود: به واقع، هزینه تمام شده تولید دوچرخه در ایران بالا است و جامعه مصرف کننده نیز با رصد و بررسی قیمت ها و توجه به اختلاف قیمت موجود، میل بیشتری به خرید دوچرخه های چینی نشان می دهد.

نوذری گفت: متاسفانه در طول سالیان اخیر مشکلات چالش ها و معضلات عرصه تولید دوچرخه به میزانی تشدید شد که برخی از واحدها و مراکز تولیدی مجبور به تعطیلی و خاتمه دادن به فعالیت های خویش شدند.

وی افزود: قطعا با حمایت هر چه بیشتر دستگاه های ذیربط از مراکز تولید دوچرخه و ارائه تسهیلات ویژه شاهد شکوفایی و رونق هر چه بیشتری در این عرصه خواهیم بودیم.

اشتغالزایی صنعت دوچرخه سازی،می تواند بسیار مطلوب و قابل توجه باشد و قطعا با پشتیبانی از مراکز تولید دوچرخه قادر خواهیم بود در کاهش معضل بیکاری نیز به توفیقات برجسته ای نائل شویم.

از دیگر از موانع دوچرخه سواری برای طی کردن مسافت های کوتاه شهری کاستی های قانونی و مناسب نبودن معابر شهری و برخی زیرساخت های فرهنگی لازم برای مواردی چون استفاده بانوان از دوچرخه است تا بدین گونه یتوانیم کاهش آلودگی های محیط زیستی و ارتقای سلامت و نشاط شهروندان را ببیش از پیشس شاهد باشیم. این در حالی است که در کشورهای اروپایی،25 درصد حمل ونقل،بواسطه وسایل نقلیه سبز انجام می پذیرد.

 

مطالب رپورتاژ