هشتمين دوره مسابقات بین‌المللی رباتيك و هوش مصنوعي

(فيراكاپ آزاد ايران ۲۰۱۹)

دانش و فناوری رباتیک و هوش مصنوعی به‌عنوان یکی از پیشران‌های مؤثر آینده بشری، همواره موردتوجه جامعه دانشگاهی و محققین علمی بوده است که تحقق آن نیازمند بستری مناسب برای رشد نوجوانان و جوانان این مرزوبوم در این خصوص می‌باشد.

هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی رباتيك و هوش مصنوعي (فيراكاپ آزاد ايران ۲۰۱۹) با حمایت کمیته ملی رباتیک جمهوری اسلامی ایران “فیرا” و دانشگاه صنعتی امیرکبیر “پلی‌تکنیک تهران” با همکاری وزارت علوم, تحقیقات و فناوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ایفای نقش مؤثر در پیشبرد این مهم، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در تاریخ 10 تا 13 اسفند 1397 در حال برگزاری می‌باشد.‌ شرکت‌کنندگان این دوره از جشنواره از دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی خواجه نصیرالدین‌ طوسی، تهران، شهید بهشتی و دانشگاه الزهرا، مؤسسات آموزشی فعال در این حوزه و مدارس از استان‌های مختلف می‌باشند.

هدف از برگزاری این جشنواره و فعالیت­ها در حوزه رباتیک، هوش مصنوعی و اتوماسیون با هدف جذب سرمایه، تولید انبوه کارآفرینی و ارتباط بین متخصصین و مصرف‌کنندگان می‌باشد.

دامنه موضوعاتی که در این نمایشگاه به چشم می‌خورد طیف گسترده‌ای ازجمله: رباتیک، هوش مصنوعی و اتوماسیون صنعتی، بهداشت، درمان، لجستیک، دریانوردی، حمل‌ونقل، هوانوردی، نظامی، گردشگری و اینترنت اشیاء، بهزیستی و توان‌بخشی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و کنترل ترافیک، مدیریت پسماند، امداد و نجات، محیط‌زیست و… هستند که تمامی موضوعات در سه گروه کلی اتوماسیون و رباتیک صنعتی، شهری و خانگی طبقه‌بندی‌شده است.

در پایان نمایشگاه بهترین شرکت‌کنندگان موردحمایت معنوی و راهنمایی متخصصین قرار خواهند گرفت و به نفر اول تا سوم جوایزی اهدا خواهد شد. باید به این موضوع متذکر شد: با بستری که سرزمین ما ایران برای استفاده از نخبگان کشور در زمینه ساخت ربات و هوش مصنوعی دارد تنها 10 درصد از دستاوردهای حوزه رباتیک و هوش مصنوعی مورداستفاده قرار می‌گیرد که در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته، فاصله زیادی دارد. در بین شرکت‌کنندگان “میلاد سالاری پور” از مدرسه علامه حلی “سازنده ربات چندمنظوره” به فضای کوچک غرفه‌ها و محدودیت‌هایی که در ارائه بهتر عملکرد ربات خود به دلیل تنگنای فضا اشاره کرد و به استقبال خوب نوجوانان و جوانان از این جشنواره اشاره نمود.

 

مطالب رپورتاژ