مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی

هوشمندسازی بنادر ایران تا سه سال دیگر

محمد راستاد در همایش بین‌المللی هوشمندسازی بنادر با اشاره به روند شتابان صنعت کشتیرانی و توسعه بنادر تجاری آن گفت: در سال‌های اخیر شاهد شکل‌گیری شرکت‌های چندملیتی، فرایند جهانی‌سازی بنادر هوشمند و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در حمل‌ونقل دریایی بوده‌ایم.
او با بیان این که تا ۳ سال آینده بنادر بزرگ کشور را هوشمندسازی می کنیم، گفت: هوشمندسازی بنادر زمینه‌ای برای افزایش بهره‌وری و کارایی بنادر است ما هم نباید در بنادر ایران از این روند در حال توسعه عقب بمانیم.

 

او افزود: براساس اعلام آنکتاد در سال 2016 ظرفیت حمل‌ونقل دریایی به 10/3 دهم میلیارد تن خواهد رسید که با توجه به ناوگان دریایی موجود به طور میانگین به 50 تن مایل می‌رسد.

راستاد همچنین با اشاره به افزایش همکاری‌ها و ادغام‌های شرکت‌های کشتیرانی و اپراتورهای بندری تاکید کرد: ادغام‌های عمودی و افقی، تاسیس اتحادیه‌ها و همکاری‌هایی از این دست برای به‌دست آوردن سهم بیشتر از رقابت موجود در بازار جهانی حمل‌ونقل دریایی است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: بندر هوشمند صرفاً مجموعه اقدامات و امکانات با استفاده از فناوری اطلاعات نیست، بلکه باید ذهنیت ما به سمت بهره‌برداری از فناوری اطلاعات باشد تا بتواند هوشمندسازی را در بنادر حاکم کند.

او توسعه IT و اینترنت اشیاء برای اتصال همه اجزای بندر به یکدیگر را یکی از موتورهای محرکه در هوشمندسازی بنادر دانست و تاکید کرد: سازمان بنادر فرایندهایی را برای هوشمندسازی بنادر طراحی کرده و به‌دنبال پیاده‌سازی آنها در یک افق سه‌ساله است.

راستاد با بیان اینکه در راستای هوشمندسازی بنادر، بندر شهید رجایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تاکید کرد: پایانه کانتینری بندر شهید رجایی به‌عنوان دروازه ورود و خروج کالا به کشور در راس توسعه و هوشمندسازی قرار دارد که فردا با حضور رییس‌جمهور، شاهد کلنگ‌زنی آغاز عملیات فاز سوم توسعه بندر با تاکید بر احداث پایانه کانتینری خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: با تکمیل این پایانه، ظرفیت بندر شهید رجایی در بخش کانتینری به 8 میلیون TEU خواهد رسید.معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رقابت بنادر دنیا برای افزایش ظرفیت پایانه‌های کانتینری خود خاطرنشان کرد: با تکمیل فاز سوم بندر شهید رجایی امکان پهلوگیری کشتی‌هایی با 18 هزار TEU و با آب‌خور 17.5 متر فراهم می‌شود.

مطالب رپورتاژ