آخوندی

وزیر راه در مراسم بهره برداری از ناوگان جدید ریلی اظهار کرد: برنامه برای افزایش سرمایه گذاری و گسترش خطوط ریلی در سال جدید

عباس آخوندی در مراسم بهره‌برداری از ۱۱۳ واگن جدید ناوگان ریلی اظهار کرد: با اضافه شدن این واگن‌ها صنعت ریلی ایران بیش از گذشته توانایی‌های جدید پیدا می‌کند و ما امیدواریم تا توسعه این بخش امکان آن وجود داشته باشد که خدمات ارائه شده به مردم به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم سالانه ۲۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید در عرصه ریلی صورت گرفته، تاکید کرد: این در حالی است که در سال‌های پرپولی دولت‌های گذشته، سرمایه‌گذاری‌های سالانه تنها حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است؛ از این رو ما توانسته‌ایم حجم سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش را حدود سه برابر کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه‌های گسترده ریلی که در دست اجرا قرار دارند، تاکید کرد: طرح‌هایی مانند سه خطه و چهار خطه کردن خطوط ریلی، رساندن ریل به پنج استان جدید، نوسازی و بهسازی حدود ۲۰۰۰ کیلومتر از خطوط فعلی و همچنین ریل‌کشی روزانه ۳.۵ کیلومتری در طرح‌های در دست احداث تنها بخشی از اتفاق‌های مثبتی است که در طول سال‌های گذشته رقم خورده و امیدواریم در آینده ادامه پیدا کند.

آخوندی با اشاره به اقدامات مثبتی که در حوزه باری ریلی اتفاق افتاده است، توضیح داد: اینکه در این عرصه حق دسترسی صفر شده و تعرفه استفاده از خطوط از ۵۶ به ۲۹ درصد کاهش یافته، نشان از برنامه‌ریزی جدی برای جذب سرمایه‌گذار در این حوزه‌ها دارد. همچنین ما برای استفاده از تمام ظرفیت ایستگاه‌های ریلی برنامه‌ریزی جدی داشته‌ایم و با طراحی TOD ایستگاه‌هایی مانند تهران، قزوین، زنجان و ورامین به دنبال بهره‌ برداری حداکثری از این فضاها خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این وزارتخانه تردد واگن‌های با عمر بیشتر از ۴۵ سال را ممنوع کرده است، تاکید کرد: این در حالی است که در آغاز به کار دولت جدید ما واگن‌هایی با عمر ۶۴ سال داشتیم. به دنبال تمام این اتفاقات و همچنین آمادگی که برای سرمایه‌گذاری ۲۸ هزار میلیارد تومانی در عرصه ریلی وجود دارد، امیدواریم همان‌طور که در طول سال‌های گذشته اتفاق افتاده، در آینده نیز همین روال ادامه پیدا کند.

مطالب رپورتاژ