وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: تهدیدات کرونا را در حوزه حمل و نقل به فرصت تبدیل خواهیم کرد

وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدواریم بتوانیم تهدیداتی را که کرونا برای حوزه حمل و نقلی ایجاد کرده است را به فرصت تبدیل کنیم.

به گزارش سایت خبری ماهنامه صنعت حمل و نقل، محمد اسلامی در بخشی از سخنانش در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما به دوران پساکرونا و اقداماتی که نیاز است اشاره کرد و افزود: جلسات متعددی در کمیته های حمل و نقل با حضور اعضای انجمن ها و تشکل ها برگزار شده که در سه حوزه فکر و رویکرد، نوسازی و ساختاری پیشنهاداتی مطرح شده است، از اینرو امیدواریم بتوانیم تهدیداتی را که کرونا برای حوزه حمل و نقلی ایجاد کرده است را به فرصت تبدیل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای بازسازی اساسی در ناوگان حمل و نقل به ویژه ریلی، جاده ای، دریایی و هوایی برنامه هایی در نظر گرفته شده که در دوران پسا کرونا با اقدامات اجرایی و همچنین با مشارکت دستگاه های مختلف و استفاده از ظرفیت های آنها عملیاتی شود.

وی درباره راه آهن چابهار-زاهدان، گفت: برای ساخت این راه آهن از منابع صندوق توسعه ملی استفاده شده و بخش اول آن را تحویل گرفته ایم و امیدواریم با همکاری قرارگاه خاتم الانبیاء تا سال ۱۴۰۰ بتوانیم این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.

 اسلامی درباره روندی که در بخش دریایی طی می شود،افزود: در بخش دریایی پروتکل هایی با همکاری انجمن های صنایع دریایی امضاء شده است تا شناورها و تجهیزات ساحلی توسط مهندسان داخلی ساخته شود و با توجه به اینکه در این زمینه ظرفیت های بی نظیری وجود دارد تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا در بخش مهندسی بتوانیم پروژه هایی را به انجام برسانیم.

 وی درباره اقدام دشمنان برای انزوای ایران در سازمان بین المللی دریانوردی،اظهار داشت: سال گذشته برایان هوک که خود سردسته تروریست‌ها است در جریان راهزنی که آنها انجام داده بودند، برای صدور یک بیانیه خاص علیه ایران وارد رایزنی با کشورهای عضو شد که به لطف خدا و اقدام هوشمندانه دولت موفق به گرفتن این قطعنامه نشدند و همه اعضاء این موضوع را پذیرفتند که ایران متعهد به ضوابط است.

وی توضیح داد: در آیمو( سازمان جهانی دریانوردی) کشورهای آمریکایی سعی داشتند به دلیل توقف کشتی انگلیسی در ایران، بیانیه علیه ایران صادر کنند اما با همکاری وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی این اقدام آنها متوقف شد چرا که ایران به عنوان یک نماینده فعال و کشور موثر اقدامات قابل قبولی را در حوزه دریایی انجام داده است.

 وزیر راه و شهرسازی گفت: در شرایط فعلی تنها یک پایانه دریایی فعال است.

 اسلامی تصریح کرد: در سال ۹۷ میزان جابجایی های کالاها در بنادر ۱۳۴ میلیون تن بود و در سال ۹۸ به ۱۴۸ میلیون تن رسیده که این افزایش جابجایی کالا، جهشی بوده است و روز گذشته هم در بندر چابهار ۷ فروند کشتی حامل کالاهای اساسی وارد شده که این خود یک اقدام بسیار گسترده در شرایط کنونی کشور به شمار می‌رود.

 وی افزود: هم اکنون میزان تخلیه و بارگیری در بندر چابهار از دو هزار و ۴۰۰ هزار تومان به سه میلیون تن رسیده و این حجم از جابجایی کالا ها باعث ایجاد رونق در سیستان و بلوچستان شده است.

مطالب رپورتاژ