وزیر راه و شهرسازی:سال هاست سهم ترانزیت خود را به رقبای منطقه ای واگذار کرده ایم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ظرفیت فعلی فرودگاه‌های کشور اجازه مشارکت ایران در پروازهای ترانزیت را نمی‌دهد، گفت: باید با ایجاد زیرساخت ها، سهم خود از بازار ترانزیت را پس بگیریم.

‌به گزارش خبرنگار ماهنامه صنعت حمل و نقل، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم تکریم و معارفه مدیران عامل پیشین و جدید شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بیان کرد: مهندس رستمی مدیر موفقی در شهر فرودگاهی بوده است. مسئولیت شهر فرودگاهی، مسئولیت سنگینی است و نیازمند صرف زمان شبانه روزی است. طرح های توسعه ای نیازمند زمان بسیار است. شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) سه کارکرد دارد که نیازمند سه ظرفیت مدیریتی گسترده است.

وی در ادامه گفت: ماهنوز فرودگاه بین المللی درخور مردم کشورمان نداریم و باید ایجاد کنیم.

سال هاست که سهم ترانزیت خود را به رقبای منطقه ای واگذار کرده ایم

وزیر راه و شهرسازی با بیان این نکته که نمی توانیم با ترمینال‌های موجود ظرفیت ترانزیت ایجاد کنیم گفت: سال هاست که سهم ترانزیت خود را به رقبای منطقه ای واگذار کرده ایم. باید سهم خود را پس بگیریم و اینکار نیازمند ایجاد زیرساخت است.منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)در کنار پایتخت قرار گرفته، می‌تواند به نیروی محرکه قدرتمند برای توسعه اقتصادی کشور بدل شود.این منطقه آزاد فرصتی است تا کسانی که سرمایه خود را به کشورهای منطقه منتقل کرده اند، در آن سرمایه گذاری کنند. از فرصت منطقه آزاد می‌توان برای ارتباط مستقیم با بازارهای مالی منطقه استفاده کرد. نباید فراموش شود که سرمایه در کشور ما وجود دارد. باید زمینه برای مشارکت بخش خصوصی که علاقمند به سرمایه گذاری است، فراهم شود تا منطقه آزاد به یک منطقه آزاد تجاری و اقتصادی واقعی تبدیل شود. همچنان این منطقه آزاد نباید مختص واردات باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نیروهای تحصیل کرده در کشور گفت:توسعه کسب و کارهای دانش بنیان در کشور ضرورت دارد متاسفانه در حال حاضر نیروهای تحصیل کرده خود را از دست می دهیم و این نیروها از کشور خارج و جذب سایر کشورها می شوند. باید این سرمایه های هنگفت را از دست ندهیم و جدب کنیم. بنابراین باید زمینه اشتغال دانش بنیان در کشور فراهم شود.

اراضی برای توسعه کسب و کارهای دانش بنیان

محمد اسلامی در ادامه بیان کرد: اکنون در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اراضی برای توسعه کسب و کارهای دانش بنیان فراهم است، طرح های مشخصی در این خصوص وجودد دارد و برنامه ریزی ها انجام و قانون تعریف شده است. بنابراین نباید زمان و فرصت را بیش از این از دست داد.

وزیر راه و شهرسازی در انتهای صحبت های خود از افرادی که در طول این سال ها زحمت کشیده اند قدردانی و تشکر کرد.

مطالب رپورتاژ