وزیر راه و شهرسازی: ۶۵۰۰۰ دستگاه خودروی سنگین ظرف سه سال نوسازی می‌شود

وزیر راه و شهرسازی در آیین امضای تفاهم‌نامه نوسازی هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل کالای برون‌شهری از هدف‌گذاری برای نوسازی ۶۵ هزار دستگاه خودروی سنگین، ظرف سه سال آینده خبر داد.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین، مراسم امضای قرارداد نوسازی هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل کالای برون‌‌‌‌شهری بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ایران‌‌خودرو دیزل و بانک توسعه تعاون، روز شنبه، یکم شهریورماه با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، سرقینی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، حسن‌نیا، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، زالی، مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل، مهدیان، مدیرعامل بانک توسعه تعاون، اکبری و رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

اسلامی در بخشی از این مراسم با بیان اینکه امروز گامی دیگر را در نوسازی ناوگان حمل‌‌و‌‌‌نقل بخش کالا در سال جهش تولید بر می‌داریم، گفت: باید با سازوکارهای کارآمد و درک موقعیت برای حل مسائل اقدام کنیم؛ اگر ساز و کارهای قبل به هر دلیلی دچار مشکل شده است، ما وقت خود را تلف نکرده‌ایم و ساز و کار جدید تعریف کردیم. قراردادی که دو هفته گذشته بین بانک صادرات، بخش خصوصی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای منعقد شد، هدف نوسازی پنج هزار دستگاه را در طرح نوسازی ناوگان پوشش می‌دهد؛ بر اساس این تفاهمنامه، شرکت سازنده متعهد به تحویل دو هزار دستگاه خودروی سنگین تا پایان سال جاری است.

نوسازی هزار کامیون و کشنده دیگر کلید خورد

اسلامی در خصوص قرارداد جدیدی که در راستای طرح نوسازی ناوگان منعقد شد نیز عنوان کرد: این قرارداد نیز به اهتمام شرکت ایران‌خودرو دیزل، بانک توسعه تعاون و سازمان راهداری عملی و خودرویی به متقاضیان تحویل خواهد شد که قوای محرکه آن، مطلوب رانندگان است. 

او با بیان اینکه در قراردادی که امروز بسته شد، نوسازی هزار دستگاه در دستور کار قرار گرفت که استعداد افزایش تا سقف پنج هزار دستگاه را نیز دارد، گفت: نوسازی ۶۵ هزار دستگاه را در بخش حمل و نقل را در یک برنامه سه‌ساله هدف‌گذاری کرده‌ایم؛ این طرح خودروهای سنگین با عمر بیش از ۴۰ سال را پوشش می‌دهد؛ با توجه به ساز‌‌و‌‌‌‌کاری که از منابع تبصره ۱۸، منابع داخلی سازمان راهداری و ماده ۱۲ قانون که در جهت تکالیف وزارت نفت است، این طرح را دنبال می‌کنیم و متقاضیان با پیش‌پرداخت حداقلی و متوسط، می‌توانند وارد فرآیند نوسازی شوند.

هدف‌گذاری نوسازی ۶۵ هزار دستگاه ظرف سه سال

وزیر راه و شهرسازی، ضمن ابراز امیدواری برای اینکه تولید و تحویل به‌‌موقع حرکت نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل در یک بازه سه‌ساله محقق شود، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۷۸ تا امروز تعداد ۲۰ هزار دستگاه خودروی سنگین نوسازی شده است؛ ما امروز این گام بزرگ را بر‌می‌داریم که بر مبنای آن نوسازی ۶۵ هزار دستگاه در عرض سه سال در دستور قرار می‌گیرد.

او ابراز امیدواری کرد، با همت همه دست‌اندرکاران و تسهیلاتی که بانک‌‌ها در نظر گرفته‌اند این طرح در مسیر پیش‌بینی شده پیش رود؛ بانک‌ها نیز باید روند اعطای تسهیلات را روان‌سازی کنند تا فرآیند با صرف حداقل زمان، عملیاتی شود تا با استفاده از ظرفیت صنعتی و تکنولوژی داخل بتوانیم کامیون‌های مطلوبی را برای تقویت ناوگان حمل و نقل، کیفیت بخشی و بهره‌وری در حمل و نقل و ده‌ها دستاورد دیگر عرضه کنیم و در اختیار مردم قرار گیرد.

اسلامی خاطرنشان کرد: باید قدرت طراحی و زنجیره‌ تامین را به گونه‌ای پایه‌گذاری کنیم که روند تولید پابرجا و پایدار باشد، پشتیبانی از ناوگان به سهولت انجام گیرد و ارزان‌سازی در حوزه تولید محقق شود.

بخشی از ناوگان حمل و نقل برون‌شهری قابلیت بازسازی دارد

او با اشاره به اینکه از پیشنهاد بازسازی ناوگان بین‌شهری نیز استقبال می‌کنیم، افزود: بخشی از ناوگان حمل و نقل برون‌شهری قابلیت بازسازی و بازآفرینی دارد؛ اما انتظار مالکان آنها برای بازسازی این است که قیمت در نظر گرفته شده، صرفه و صلاح اقتصادی داشته باشد. بنابراین باید ضمن کیفیت‌بخشی در این بخش به صرفه و صلاح مالکان این خودروها نیز توجه کنیم تا در این بخش به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل برون‌شهری به تولید، اشتغال و بهره‌وری در این بخش کمک شایانی می‌کند، گفت: نوسازی این بخش، مصرف سوخت ناوگان را از حدود ۶۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به حدود ۳۵ تا ۴۰ لیتر کاهش می‌دهد که صرفه‌جویی قابل توجهی است و وزارت نفت نیز از محل ماده ۱۲ قانون از آن حمایت می‌کند.

مطالب رپورتاژ