وزیر صنعت معدن تجارت مطرح کرد: برنامه گسترده وزرات صنعت در راستای افزایش تولید در زنجیره فولاد

حسین مدرس‌خیابانی»‌ وزیر صمت در آیین امضای تفاهم‌نامه ساخت خط دوم محور ریلی سنگان – بافق بین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و ایمیدرو بیان کرد: وزرات صنعت برنامه گسترده‌ای برای افزایش تولید در زنجیره فولاد دارد. سال گذشته در مجموع ۵۷ میلیون تن تولیدات زنجیره فولاد صادر شد که نیاز به حمل ونقل و برنامه‌های توسعه زیرساخت  دارد.

به گزارش خبرنگار صنعت حمل و نقل انلاین وزیر صمت در ادامه بیان کرد: ‌امسال فقط ۲۶ میلیون تن به ظرفیت اسمی انواع محصولات زنجیره فولاد در کشور اضافه می‌شود و شاید مهمترین موضوع در این زمینه، لجستیک و حمل ونقل آن باشد، زیرا معادن مربوطه در کشور پراکنده‌اند و دسترسی به مراکز تولید و مصرف دشوار است. متاسفانه سهم حمل بار ریلی در کشور بسیار پایین بوده و باید به دلایلی همچون صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش تصادفات جاده‌ای و ایمنی، دسترسی آسان و غیره سهم حمل و نقل ریلی را افزایش دهیم. سهم حمل ریلی کالاهای اساسی از ۱۰ درصد در سال ۹۷ به ۲۵ درصد در سال گذشته افزایش یافت که موجب افتخار است و این روند افزایش حمل بار توسط ریل باید افزایش یابد.

مدرس‌خیابانی یادآور شد: این طرح‌های توسعه‌ای، کمک لجستیکی به بخش تولید است و تولید بدون توسعه زیرساخت‌های لجستیکی و زیرساخت‌های تجاری امکان توسعه نخواهد داشت.

وی اظهارداشت: در حالی که مجموع ذخایر معدنی جمهوری اسلامی ایران حدود ۵۳ میلیارد تن است، اما فقط برای ۷۰۰ میلیون تن آن مجوز بهره‌برداری داشته و تنها ۵۰۰ میلیون تن آن بهره‌برداری می‌شود که حمل همین مقدار نیز از طریق جاده‌ای امکانپذیر نبوده و بر این اساس توسعه ریلی مهم است.

وزیر صمت به وجود ۶۸ نوع ماده معدنی در کشور، همچنین سهم ۲ درصدی ایران از کل ذخایر جهان اشاره کرد و گفت: «معتقدم بخش معدن می‌تواند جایگزین بخش نفت باشد و هم اکنون نیز درآمدهای معدنی بار کاهش درآمدهای نفتی را به دوش می‌کشد.» وی افزود: در همه حوزه‌های صنعتی، وابستگی به خارج و ارزبری وجود دارد که قابل دفاع نیست و امروز توسعه داخلی‌سازی یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت صنعت است.

وی به برگزاری میز ساخت داخل برای کاهش ۶۰ میلیون دلاری ارزبری در صنعت خودرو در روز چهارشنبه هفته جاری (فردا)‌ و برگزاری میز ساخت داخل برای کاهش ۲۰۰ میلیون دلاری ارزبری در صنعت لوازم خانگی در هفته آینده اشاره کرد و گفت: برنامه امسال، کاهش ارزبری ۳.۲ میلیارد دلاری در بخش صنعت و معدن است.

مدرس خیابانی از افزایش دو برابری ظرفیت تولید مقاطع ریلی در ذوب آهن اصفهان خبر داد که نیاز به واردات در این حوزه را به صفر رسانده و افزود:‌ در این زمینه، بلافاصله دستور قطع ثبت سفارش آن را صادر کردیم.

سرپرست وزارت صنعت، همچنین به بسته شدن ردیف تعرفه دو هزار و ۶۰۰ قلم کالایی که تولید داخلی داشتند اشاره کرد و گفت:‌ به‌جز واردات سه قلم کالا یعنی مواد اولیه کارخانجات، کالاهای اساسی و قطعات و تجهیزاتی که در داخل تولید نمی‌شوند، از واردات سایر کالاها ممانعت می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: راه نجات اقتصاد کشور، تولید است که با اتکا به داخلی‌سازی و بومی‌سازی، اتکال به جوانان، مراکز تحقیقاتی و مراکز دانش‌بنیان میسر می‌شود.

در تفاهم‌نامه‌ای که امروز بین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) به امضا رسید دو طرف برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در احداث خط دوم ریلی مسیر سنگان – تربت – جندق به توافق رسیدند.

در این تفاهم‌نامه شرکت راه آهن وایمیدرو موافقت کردند که در احداث خط دوم مسیر سنگان – تربیت حیدریه – جندق- بافق به طول ۷۷۸ کیلومتر و با بیش از ۸۱ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و مشارکت کنند و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، متعهد شده مواد اولیه و محصولات صنایع معدنی سنگان را در شبکه ریلی کشور جابجا کند.

با بهره‌برداری از این پروژه ریلی در محور سنگان- بافق تقاضای حمل بار با ناوگان ریلی در این مسیر بیش از ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد.

مطالب رپورتاژ