پایان موفقیت آمیز عملیات خارج سازی کشتی واژگون شده SL-STAR

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: عملیات خارج سازی کشتی واژگون شده SL-STAR از اسکله ۲۵ بندر شهید رجایی و انتقال قطعات این کشتی به محل انبارش با موفقیت انجام شد.

به گزارش سایت خبری ماهنامه صنعت حمل و نقل به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، اله مراد عفیفی پور درباره عملیات خارج سازی کشتی واژگون شده SL-STAR،  به دلیل عدم حفظ تعادل در اسکله ۲۵ بندر شهید رجایی، افزود: با توجه به خارجی بودن مالک و خدمه کشتی کانتینری SL-STAR ، طبق موازین حقوقی از همان ابتدای حادثه، روند پیگیری های قانونی و فنی برای خارج سازی شناور توسط مالک و بیمه گر پیگیری شد.

وی تصریح کرد: متاسفانه پس از گذشت چند ماه به دلایل واهی مالک و بیمه گر کشتی از انجام تعهدات خود سرباز زدند.
عفیفی پوراذعان داشت: پس از انجام بررسی های کارشناسی در مورد تعیین علت وقوع این سانحه و تمهیدات حقوقی و قضایی لازم و پیگیری های متعدد با توجه به عدم اقدام مالک خارجی و بیمه گر به خروج کشتی از محوطه بندر شهید رجایی، به جهت جلوگیری از مسکون و مسکوت ماندن، سازمان بنادر و دریانوردی در راستای تسریع در روند اجرای این کار، عملیات خارج سازی را در دستور کار قرار داد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی گفت: با هماهنگی صورت گرفته از سوی اداره کل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و چندین مرحله بازدید میدانی تمام جوانب کار بررسی و تمهیدات لازم در خصوص خارج سازی این مغروقه با سناریوهای مختلف بعمل آمد.
وی افزود: براساس پایش های میدانی و نظرات کارشناسی تصمیم بر اسکراب ( قطعه قطعه کردن) شناور و خارج سازی آن بشکل  قطعات بزرگ بدلیل حفظ ایمنی اسکله و آبراه صورت گرفت .
عفیفی پور گفت: مهمترین مقوله ای که باید مورد توجه قرار می گرفت الزامات زیست محیطی در تمامی فرایندها بود به همین منظور تعدادی کانتینر به محض واژگون شدن شناور و در همان زمان های اولیه این سانحه با رعایت ضروریت های زیست محیطی واجرای نکات ایمنی توسط تیم های تخصصی بندر شهید رجایی خارج شد و پس از انعقاد قرارداد نیز ۸۳ کانتینر دیگر که امکان خارج سازی قبل از اسکراب مغروقه را داشتند با روش های کاملاً علمی و تخصصی از دریا خارج و بقیه کانتینرها نیز در ادامه فرایند اسکراپ وجابجایی خارج سازی شدند.
این مقام مسئول بابیان اینکه  جهت جلوگیری از آلودگی آب دریا و صیانت از اکو سیستم دریایی در زمان برشکاری ابتدا تمامی مخازن سوخت و روغن توسط دستگاه  های مخصوص (پمپ های دیافراگمی )تخلیه شد، تصریح کرد : به منظور جلوگیری از سرایت آلودگی های ناشی از برشکاری به دیگر نقاط حوضچه، با ایجاد حصار، تمامی نقاط پیرامونی محل انجام عملیات محصور شد.
عفیفی پور یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته قبل از انجام برش کاری را بررسی مخازن شناور وتزریق هوا با هدف سبک سازی جهت سهولت در جابجایی شناور عنوان کرد و گفت: این امر با هدف جلوگیری از آسیب های احتمالی که شاید در زمان انجام برش کاری متوجه دیواره اسکله می شد صورت گرفت .
مدیر کل بنادر و دریا نوردی هرمزگان گفت: پس از خارج سازی کشتی و انتقال به محل انبارش، بررسی وضعیت کنارهای اسکله توسط تیم غواصی آغاز شد.
وی خاطر نشان کرد: کلیه مراحل خارج سازی در تمامی حوزه های محاسباتی، اجرایی و نظارتی توسط تیم های مجرب داخلی و با نگرش و بهره گیری از دانش و تخصص نیروهای بومی صورت گرفت.

مطالب رپورتاژ