مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی

پرداخت بدهی 10 هزار میلیارد تومانی به دولت

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی در پاسخ به ((صنعت حمل ونقل))اعلام کرد:

پرداخت بدهی 10 هزار میلیارد تومانی به دولت

نشست خبری مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی با حضور اصحاب مختلف رسانه در ساختمان اصلی این شرکت به مناسبت فرارسیدن سی و نهمین سالگرد فجر انقلاب برگزار شد.

محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی در این نشست خبری در خصوص طرح‌های قابل افتتاح این شرکت گفت: واحد بخار نیروگاه سمنگان با ظرفیتی بالغ بر ۴۹۲ مگاوات توسط وزیر نیرو و واحد ۳۲۰ مگاواتی بخار نیروگاه گل گهر سیرجان نیز توسط رییس جمهوری و وزیر نیرو افتتاح می‌شود.

وی در خصوص سفر وزیر نیرو به استان یزد اظهار کرد: در این سفر یک واحد بخار نیروگاه تابان با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات نیز به بهره برداری می‌رسد.

طرز طلب ادامه داد: همچنین در این ایام نیروگاه سیکل ترکیبی ارس با ظرفیتی بالغ بر ۴۵۹ مگاوات در آذربایجان شرقی که درآن از توربین کلاس F  استفاده شده با حضور معاون برق و انرژی وزیر نیرو آغاز به کار می‌کند.

وی با اعلام اینکه با احداث این واحدهای نیروگاهی حدود هزار و ۹۶ مگاوات برق عملیات جدیدی را آغاز می کند و حدود ۳۲۰ مگاوات ظرفیت برقی به تولید برق کشور اضافه می‌شود، ادامه داد: نیروگاه تابان در 2 واحد گازی به ظرفیت ۱۶۲ مگاوات و یک واحد بخاری به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات افتتاح می‌شود. از سوی دیگر دو واحد گازی ۱۶۰ مگاواتی در نیروگاه گل گهر نیز به بهره برداری می رسد.

طرزطلب با بیان اینکه همچنین یک واحد ۱۶۰ مگاواتی در چابهار و یک واحد ۸۰ مگاواتی در زاهدان کلنگ‌زنی می‌شود، تأکید کرد: همچنین طرح نیروگاه خرم آباد با ظرفیتی بالغ بر ۴۹۲ مگاوات نیز که بنا به دلایلی برای مدتی تداوم عملیات اجرایی آن به تعویق افتاده بود، در این ایام دوباره آغاز به کار می‌کند و امیدواریم بتوانیم تا سال آینده این واحد را نیز وارد مدار کنیم.

2 هزار میلیارد تومان،میزان بدهی خرید تضمینی

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار ماهنامه (( صنعت حمل ونقل))  در خصوص میزان بدهی های شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی گفت: میزان بدهی شرکت مادرتخصصی برق حرارتی به دولت حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است که از این میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده و مابقی نیز به زودی پرداخت می‌شود و این در حالی است که میزان بدهی این شرکت در حوزه خرید تضمینی برق حدود ۲ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

طرزطلب سرمایه مورد نیاز برای احداث یک نیروگاه سیکل ترکیبی را ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون یورو عنوان کرد و افزود: نیروگاه لرستان در حوزه گشایش های اعتباری دچار مشکل شد که با کمک صندوق توسعه و کمک های بانک عامل، این مشکل تا حدودی برطرف شد. به این ترتیب پیش بینی می‌شود واحد گازی این نیروگاه تا سال آینده وارد مدار شود.

وی همچنین در خصوص نیروگاه ری نیز گفت: برای ساخت یک نیروگاه جدید در کنار نیروگاه قدیمی ری نیز با ژاپنی‌ها مذاکرات شده که منتظر هستیم مذاکرات‌مان با شرکت‌های ژاپنی به نتیجه برسد تا خط اعتباری میان ایران و ژاپن نهایی شود و بتوانیم از منابع آنها استفاده کنیم.

 

مطالب رپورتاژ