افتتاح پنجمین نمایشگاه بین المللی ریلی در دوشنبه 25 اردیبهشت ماه

پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی که از بزرگترین نمایشگاه‌های ریلی در جهان است با حضور گسترده شرکت‌های داخلی و خارجی از فردا به مدت 4 روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. معاون امور ناوگان راه‌آهن با اعلام این خبر گفت: در این نمایشگاه حدود ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی شامل ۱۳۰ شرکت خارجی و بیش از ۱۶۰ شرکت داخلی و همچنین راه‌آهن ۶ کشور خارجی و ۵ انجمن صنایع ریلی کشورهای مرتبط در این نمایشگاه حاضرند.

 

بابک احمدی گفت: در این نمایشگاه‌ها کشورهای سوئد، سوئیس، بلژیک، فرانسه، هند، اوکراین، ترکیه، نیوزلند، ایتالیا، لتونی، اسپانیا، روسیه، جمهوری چک، چین، آلمان و صربستان شرکت کرده‌اند.

 

معاون امور ناوگان راه‌آهن گفت: انجمن‌های ریلی کشورهای آلمان، اسپانیا، ایتالیا، لتونی، نیز در کنار انجمن‌های ریلی ایران در این نمایشگاه حضور دارند.

 

احمدی با بیان اینکه در حاشیه این نمایشگاه قراردادی با سازندگان واگن امضاء می‌شود، گفت: از محل قراردادهای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید ناشی از صرفه‌جویی مصرف سوخت، قراردادهایی در نمایشگاه به امضاء می‌رسد.

معاون امور ناوگان راه‌آهن گفت: قرارداد ساخت ۴ هزار و ۹۰۰ دستگاه واگن باری در داخل و توسط متخصصان داخلی با تأمین مالی ۱۰۰ درصد خارجی در قالب پکیج ۶ هزار دستگاه واگنی با همکاری روس‌ها در این نمایشگاه اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در قالب این قرارداد، ۴۹۰۰ دستگاه واگن کاملاً در داخل و توسط ۳ واگن‌ساز واگن‌پارس، واگن‌سازی کوثر و واگن‌سازی فولاد ساخته خواهد شد و ۱۱۰۰ دستگاه دیگر نیز در خارج از کشور ساخته می‌شود.

احمدی ساخت واگن‌های مذکور در داخل را ظرفیتی بزرگ و مدت زمان آن را ۳ سال عنوان کرد و گفت: واگن‌ها لبه‌بلند برای حمل مواد معدنی هستند.

معاون امور ناوگان راه‌آهن ادامه داد: برای این ۶ هزار دستگاه واگن، حجم قرارداد ۲۵۰ میلیون یورو است.

 

معاون امور ناوگان راه‌آهن ادامه داد: همچنین در بخش ناوگان ریلی مسافری برای چشم‌انداز راه‌آهن که تا سال ۱۴۰۲ است، وجود ۲۸ هزار دستگاه واگن مسافری پیش‌بینی شده است که باید تا سال ۱۴۰۲، ۴ هزار دستگاه واگن باری وارد ناوگان شود.

احمدی گفت: در راستای بهینه‌سازی خدمات ریلی مسافری در سال ۹۴ واگن‌های با عمر ۵۵ سال و در سال ۹۵ واگن‌های با عمر ۴۵ سال از ناوگان خارج شده‌اند و از دی‌ماه امسال نیز همه واگن‌های مسافری که بالای ۳۰ سال در صورتی که طبق دستورالعمل بازسازی اورهال نشوند، باید از ناوگان خارج شوند که شامل ۶۰۰ دستگاه است.

مطالب رپورتاژ