کارآمدی مهندسی ارزش در خط 6 مترو تهران و حومه

دکتر سید مهدی پورهاشمی

معاون فنی و عمرانی شرکت مترو تهران و حومه

 

یکی از مشکلات پروژه ­های عمرانی به ویژه احداث مترو صرف هزینه­ های زیاد و پیچیدگی­ های فنی و اجرایی است که در دنیای امروز برای غلبه بر آن از مهندسی ارزش بهره گرفته می­شود. مهندسی ارزش روشی سیستماتیک، نظام یافته و مبتنی بر خلاقیت و کار گروهی برای بهبود عملکرد و افزایش کیفیت در پروژه­ هاست.

به گفته دکتر سید مهدی پورهاشمی معاونت فنی و عمرانی شرکت مترو تهران و حومه و مدیر پروژه خط 6 استفاده از این روش در احداث خط 6 متروی تهران علاوه بر صرفه­ جویی اقتصادی، کاهش زمانبندی­ ها و استفاده بهینه از امکانات را به دنبال داشته است.

وی ضمن برشمردن خصوصیات و ویژگی­ های این خط که آن را در زمره چهار خط برتر دنیا قرار داده است، بر بومی بودن ساخت آن تاکید دارد و به ره­گیری ایران از نیروهای متخصص داخلی را در مقایسه با کشورهای دیگر که از متخصصان خارجی در پروژه­ های خود استفاده می­کنند، یک مزیت می­داند. در ادامه گفتگوی اختصاصی ایشان را با ماهنامه “صنعت حمل­ ونقل” می­خوانید

 

از زمانی که مدیریت خط 6 مترو را برعهده گرفتید عملیات اجرایی آن چگونه پیش می­رود؟

خط 6 مترو به عنوان یکی از خط ­های مهم و کاربردی مترو به شمار می­ آید. از حدود دو سال پیش که مدیر این خط شدم از 32 کیلومتر طول خط، تنها 5 کیلومتر آن پیشرفت کرده بود. یعنی از دولت آباد تا میدان خراسان در مدت زمان حدود 4 سال. ولی با نگرشی که بعدا ایجاد شد، تصمیم گرفتیم کار را با سرعت و کیفیت بیشتر انجام دهیم، به گونه­ ای که موفق شدیم کل عملیات تونل­ سازی را به پایان برسانیم و همزمان قسمت عمده ­ای از ایستگاه­ها را هم تکمیل کنیم. همچنین برای پیشبرد و بهبود عملکرد در امر ساخت مترو، ایمنی را با مدیریت شهری سرلوحه کار خود قرار داده­ ایم.

شرکت مترو با رعایت ایمنی توانسته از 25 هواکش و پل فرار که باید در مترو طراحی و کار می­شد 24 تا را به اتمام برساند. در این میان تنها یکی از هواکش­ها و تونل­های فرار هنوز به اتمام نرسیده است که آن نیز به خاطر تملک زمین بوده است. ایمنی را همزمان با بحث­های ساخت و عمران جدی گرفته ­ایم و در رکوردهایی که داشتیم…

ادامه گفتگو را در شماره 361 ماهنامه صنعت حمل و نقل ویژه خط 6 مترو دنبال کنید .

مطالب رپورتاژ