کارشناس اقتصادی عنوان کرد: اتصال بنادر به ریل نیازمند انسجام و همکاری سازمان های مختلف است

کارشناس اقتصادی گفت: اتصال بنادر به ریل توسط یک سازمان و مجموعه به سرانجام نمی رسد بدین جهت برای تحقق این هدف نیازمند انسجام و همکاری دستگاه های مختلف هستیم.

به گزارش سایت خبری ماهنامه صنعت حمل و نقل به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادرودریانوردی ارسلان امیر احمدی درباره اتصال بنادر به ریل به اظهارداشت: اتصال بنادر به ریل و جابجایی کالا توسط قطارهای باری توسط یک سازمان و مجموعه به سرانجام نمی رسد بدین جهت برای تحقق این هدف نیازمند انسجام و همکاری دستگاه های تخصصی چون شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور، سازمان بنادر و دریانوردی، اتاق بازرگانی و پیمانکاران بخش خصوصی هستیم.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: برخی از بنادر به ریل وصل شده اند اما با توجه به حجم بالای جابجایی کالا و مشکلاتی که در حمل و نقل جاده ای به جهت فرسوده بودن، کامیون ها وجود دارد، توسعه خطوط ریلی ضرورت دارد.

وی تصریح کرد: اتصال برخی از بنادر به ریل اهمیت قابل توجهی دارد، چرا که از طریق ریل می توان به افزایش صادرات هم دست یافت، از اینرو بندر چابهار که همه نگاه ها به سمت طرح های توسعه ای آن است، باید با فوریت به ریل وصل شود تا از این طریق ضمن ترغیب سرمایه گذاران و تولیدکنندگان، به فعال سازی این بندر استراتژیک کمک کرد.

این کارشناس اقتصادی گفت: با بودجه ای که از صندوق توسعه ملی برای تکمیل خط آهن چابهار-زاهدان تا پایان ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده و همکاری تولیدکنندگان داخلی، به زودی شاهد حضور سرمایه گذاران در بندر چابهار خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: زمانیکه بنادر به ریل مجهز می شوند، خروج و عرضه کالا در بازار با فوریت خواهد بود و هیچ زمان شاهد کمبود کالایی در بازار نخواهیم بود، از سویی این امر باعث خواهد شد تا قیمت نهایی کالاها و البته مواد اولیه روند باثبات و حتی کاهشی به خود بگیرند چرا که حمل و نقل ریلی ارزان تر از حمل و نقل جاده ای است.

مطالب رپورتاژ