کاهش 7 هزارنفری سوانح رانندگی طی 10 سال آینده

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از ابلاغ سند استراتژی‌های بخش حمل‌ونقل با امضا وزیر به تمامی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و زیربخش‌های وزارت راه و شهرسازی در اوایل هفته جاری خبر داد و گفت: ۹۴ اقدام استراتژیک پیش‌بینی شده است که ۴۰ مورد آن در دست اقدام قرار دارد.

 مهردادتقی زاده درنشست خبری با اصحاب رسانه که در ساختمان شهید دادمان برگزار شد، گفت: از این به بعدتمامی اقدامات باید  بر اساس استراتژی‌های بخش حمل‌ونقل انجام شود.

وی افزود: شاید بخش حمل‌ونقل باید ده‌ها سال قبل استراتژی‌های بخش خود را تدوین و ارائه می‌کرد. اما به هر صورت امروز به همت مضاعف دولت، ۱۸ ماه قبل اقدامات آغاز شد و سرانجام خروجی کار 3 ماه قبل آماده و در شورای عالی ترابری ارائه شد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: استراتژی‌های بخش حمل‌ونقل فقط شامل وزارت راه و شهرسازی و زیرمجموعه‌های آن نمی‌شود بلکه به دلیل گستردگی حمل‌ونقل، فعالیت سایر بخش‌ها مانند صنایع خودروسازی و گمرک برای بخش ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی را در برمی‌گیرد.

تقی زاده با اشاره به اهمیت تدوین و ابلاغ استراتژی‌های بخش حمل‌ونقل تصریح کرد: این اقدام از اعمال سلیقه‌های مختلف جلوگیری می‌کند و می‌تواند متولیان را به اهداف غایی بخش حمل‌ونقل نزدیک کند به‌طوری‌که وقتی در راستای هدف مبارزه با خودرو محوری و ترویج استفاده از حمل‌ونقل عمومی گام برداشته می‌شود، نمی‌توان شاهد افزایش خودروهای شخصی در خیابان‌ها و کاهش تولید واگن و اتوبوس بود.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه « برای تقویت حمل‌ونقل عمومی باید در استراتژی‌ حمل‌ونقل، بخش صنعت و جایگاه خاص آن دیده شود» گفت: سپس می‌توان با تعامل بخش صنعت و سایر بخش‌ها به نحوی حرکت کرد که  همه به سمت استراتژی‌ها متمایل باشند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: عدالت نیست که اولویت وزارت راه و شهرسازی توسعه حمل‌ونقل ریلی  باشد اما بخش حمل‌ونقل جاده‌ای از بودجه بیشتری برخوردار باشد. لذا در غیر این صورت باید شعار خود را تغییر داده و اولویت خود را حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کنیم.

تقی زاده یادآور شد: حمل‌ونقل جاده‌ای از اهمیت خاصی برخوردار بوده و رسیدگی‌های خاص خود را می‌طلبد اما کشورها بر اساس وسعت  و شرایط جغرافیایی اولویت‌های حمل‌ونقل خود را مشخص می‌کنند که بر اساس این شاخص‌ها اولویت‌های اول و دوم ایران حمل‌ونقل ریلی و هوایی و مکمل آن‌ها حمل‌ونقل جاده‌ای است و برای تحقق برنامه‌ها باید دست‌به‌دست یکدیگر داد.

وی افزود: با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی فقط پیشنهادکننده بودجه است، لذا نظرات سازمان برنامه‌وبودجه، دولت و مجلس شورای اسلامی مهم هستند و هم‌راستا شدن این دستگاه‌ها و نهاد‌ها برای اجرای استراتژی‌های حمل‌ونقل از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی اظهارکرد: استراتژی‌های بخش حمل‌ونقل بر مبنای روش‌های علمی تدوین و وظایف سازمان‌ها  مشخص‌شده است و در مرحله بعدی اقدامات استراتژیک قرار دارند.

تقی زاده گفت: در سند استراتژی‌های حمل‌ونقل ۹۴ اقدام استراتژیک پیش‌بینی‌شده است که ۴۰ اقدام در دست اجرا است و حدود ۵۰ اقدام جزو برنامه‌های آتی قرار گرفت. البته از ۴۰ اقدام ۱۰ اقدام در دولت‌های قبل در دست پیگیری و ۳۰ اقدام در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در دست اجرا و مطالعه قرار گرفته است.

تقی‌زاده همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص راهکارهای کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی گفت: در سند استراتژی‌های بخش حمل‌ونقل به بحث ایمنی راه‌ها پرداخته شده که مشابه موارد مطرح شده در نقشه راه ایمنی کشور است .

وی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها ابتدا از سال ۸۴ که  تعداد کشته‌های حوادث رانندگی حدود ۲۵ هزار نفر بوده است با افزایش قیمت و سهمیه‌بندی سوخت در آن برهه زمانی کاهش یافت. تا اینکه چند سال بعد با تصویب قانون تشدید جرائم رانندگی و افزایش نرخ جرائم رانندگی  مجدد تعداد تلفات رانندگی با کاهش شدید مواجه شد.

 معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در این مدت کمیسیون ایمنی راه‌ها به‌طور مرتب روند کاهش تلفات را رسد می‌کرده و طبق پیش‌بینی‌ها تعداد تلفات ناشی از حوادث رانندگی در سال ۹۶ حدود 7/1 درصد نسبت به سال ۹۵ افزایش یافته است.

تقی زاده از تصویب نقشه راه ایمنی جاده‌های کشور در کمیسیون فرعی امور زیربنایی دولت در هفته گذشته  خبر داد و گفت: این طرح هم‌اکنون در انتظار ارائه در کمیسیون اصلی زیربنایی دولت است تا در صورت تصویب در جلسه هیئت دولت مطرح شود.

وی یادآور شد: در نقشه راه ایمنی راه‌های کشور پیش‌بینی شده است که طی ۱۰ سال تعداد تلفات رانندگی از ۱۶ هزار به ۹ هزار نفر کاهش یابد. اگر چه کار بسیار سختی است و باید برای دستیابی به اهداف نقشه راه تمام امکانات و نیروها را بسیج کرد.

این مقام مسئول بیان داشت: با توجه به شاخص جهانی تعداد کشته به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و احتساب قیمت سوخت فعلی تعداد تلفات رانندگی در ایران بالا نیست. اگرچه در کشورهای اروپایی که قیمت سوخت حدود ۴ تا ۵ برابر ایران است، تعداد تلفات رانندگی آن‌ها نیز به همین میزان کمتر است. البته قیمت سوخت به‌تنهایی ملاک کاهش تلفات رانندگی محسوب نمی‌شود و اقدامات باید در قالب یک پکیج در نظر گرفته شود.

تقی زاده با اشاره به استراتژی‌های حمل‌ونقل و هدف مبارزه با خودرو محوری با نگاه توسعه حمل‌ونقل عمومی بیان داشت: در همه کشورها قیمت خودرو ارزان و هزینه استفاده از آن گران تمام می‌‌شود. اما در ایران این مساله برعکس بوده و قیمت سوخت نسبت به هزینه‌ و قیمت خودرو ارزان تر است. لذا ما معتقد هستیم که برای جلوگیری از اعمال فشار به مردم دولت باید تصمیماتی نسبت به کاهش تعرفه واردات خودرو و تاثیر آن بر کاهش قیمت خودروهای داخلی اتخاذ کند و چند ماه بعد از این تصمیمات اقدام به افزایش قیمت سوخت کند. اما باید توجه داشت که این اقدام مستلزم برنامه‌ریزی و هماهنگی با سایر نهاد ها است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از مکان‌یابی ۵۰ مرکز  لجستیک کشور با استفاده از مدل ریاضی «OR» به منظور جلوگیری از رفتار سلیقه‌ای و بر پایه انتخاب‌های علمی خبر داد.

مطالب رپورتاژ