کاهش 95 درصدی مسافرین حمل و نقل ریلی در زمان همه گیر شدن کرونا

مشکلات شرکت های حمل و نقل ریلی ناشی از بیماری کرونا؛ عدم تحقق درآمدی معادل 5975 میلیارد ریال نسبت به مقدار قابل پیش بینی در سال قبل.

به گزارش خبرنگار سایت خبری ماهنامه صنعت حمل و نقل، روابط عمومی انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی با توجه به همه گیرشدن بیماری کرونا از مواجه شدن شرکت های بخش حمل و نقل ریلی کشور با تنگناهای شدید خبر داد.

متاسفانه برخی از شرکت های ریلی تا مرز ورشکستگی رسیده‌اند. از طرفی بر اساس دستور وزیر محترم راه و شهرسازی تمامی شرکت‌های حمل و نقل مسافری موظف هستند بنا به درخواست مسافران بدون کسر جریمه بلیت ها را استرداد نمایند. نسبت به سال گذشته تعداد مسافرین حمل ریلی کاهش 95 درصدی داشته و متوسط واگن مسافری مورد استفاده در هر ماه که در مدت مشابه سال گذشته در حدود 1730 واگن بوده شدیداً کاهش یافته است. بر اساس اعداد اعلامی، شرکت های بخش حمل و نقل ریلی تنها به دلیل مشکلات ناشی از بیماری کرونا با عدم تحقق درآمدی معادل 5975 میلیارد ریال نسبت به مقدار قابل پیش بینی سال قبل مواجه شده اند. یادآور می‌شود مبلغ عدم تحقق درآمد برای کل شرکت ها بیشتر از این میزان می باشد، اعداد ذکر شده صرفاً مربوط به شرکت‌هایی است که تا کنون محاسبات خود را انجام داده‌اند و مابقی شرکت‌ها در آن لحاظ نشده و در حال محاسبه می باشند.

از این میزان، مبلغ 5058  میلیارد ریال مربوط به کاهش درآمد شرکت های حوزه حمل مسافر و مبلغ  916 میلیارد ریال مربوط به کاهش درآمد شرکت های حوزه حمل بار می باشد.

 

اهم مواردی که شرکت های حمل و نقل ریلی با آن ها مواجه می باشند به شرح ذیل ایفاد می نماید:

حمل و نقل مسافری ریلی

میزان ضربه ی وارد شده به حمل و نقل  ریلی مسافری، به مراتب سنگین تر از حمل ریل باری است. زیرا بیشترین میزان فعالیت شرکتها مسافری در ایام نوروز به منظور کسب درآمد کافی برای جبران کسری ناشی از کاهش مسافرت‌های ایام غیر پیک می‌باشد:

  • لغو 90 درصد سفرها و کاهش شدید درآمد پیش بینی شده
  • هزینه های استرداد بلیت
  • تحمیل هزینه های ضد عفونی سالنهای مسافری به شرکت‌ها
  • هزینه‌های دستمزد کارکنان در دو بخش مسافری و خدمات وابسته مسافری (نزدیک به 10 هزار نفر) با وجود عدم تحقق درآمد
  • هزینه خرید مواد مصرفی و قطعات مورد نیاز ایام پیک بر اساس پیش بینی تقاضا
  • هزینه اجاره انبار به منظور دپوی محصولات خریداری شده توسط شرکت‌های خدمات وابسته مسافری برای پیک نوروز
  • سر رسید تاریخ انقضای محصولات دپو شده جهت پاسخ به تقاضای پیک، توسط شرکت‌های خدمات وابسته مسافری و تحمیل هزینه‌ های مرتبط به آن
  • عدم امکان دریافت مطالبات شرکت‌های خدمات وابسته از شرکت‌های مسافری ریلی به دلیل مشکلات مالی شرکت‌های مسافری ریلی
  • تعهدات مالی پرداخت به تولیدکنندگان اقلام داخل واگن‌ها از طرف شرکت‌های خدمات وابسته مسافری
حمل و نقل باری ریلی

بیش از دو سوم بار ریلی را محمولات معدنی تشکیل داده و عمده درآمد حمل ریلی از حمل بار می‌باشد، شرکت‌های باری با توجه به شیوع ویروس کرونا دچار مشکلات زیر شده‌اند:

  • تعطیلی اکثر معادن و کارخانجات کشور برای جلوگیری از شیوع بیماری
  • کاهش سطح تقاضای داخلی به سبب رکود ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا
  • کاهش نیروی انسانی برای عملیات تخلیه و بارگیری و در نتیجه کاهش حمل و نقل بار ریلی
  • عدم ورود کشتی‌ها به بنادر کشور و در نتیجه کاهش حمل کانتینری
  • بسته شدن برخی مرزهای ریلی بویژه ترکمنستان و کاهش محسوس حمل و نقل بارهای بین‌المللی

لازم به ذکر است بخشی از لکوموتیو ها در بخش ریلی به شرکت های خصوصی واگذار گردیده است که با توجه به بهره گیری شرکت راه آهن از لکوموتیو های بخش دولتی، شرکت‌های خصوصی مالک لکوموتیو دچار خسارات مالی شده‌اند. فعالیت این شرکت‌ها رابطه مستقیم با تشکیل قطار های باری دارد، با کاهش شدید تشکیل قطار در بخش  بار در عمل منابع درآمدی این شرکت ها نیز مسدود گردیده در حالیکه هزینه‌های ثابت آنها به قوت خود باقی مانده است.

با عنایت به موارد فوق، بندهای زیر جهت جلوگیری از ورشکستگی شرکت‌های حمل ریلی و ایجاد امکان ادامه حیات برای آن‌ها ضروری می باشد و اختیار آن بر عهده راه‌آهن می‌باشد.

خبرنگار: الهام زرقانی

مطالب رپورتاژ