بعد از اعلام واردکنندگان، وزارت صنعت تازه از خواب بیدار شده است

کج‌سلیقگی وزارت صنعت در انتشار فهرست واردکنندگان غیر قانونی خودرو

 عضو انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه وزارت صنعت در انتشار فهرست واردکنندگان غیرقانونی خودرو، کج‌سلیقگی کرده است، گفت: بعد از اعلام واردکنندگان، وزارت صنعت تازه از خواب بیدار شده است.

اکبر حسینی، مدیر بازرگانی شرکت پرشیاخودرو در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: از اواخر خرداد سال ۹۶ بر اساس یک برنامه تدوین شده فروش، بسیاری از واردکنندگان اقدام به ثبت سفارش و برنامه‌ریزی برای واردات خودرو از خارج از کشور داشته‌اند که که به تبع آن، جداول مدل و مشخصات و زمان بندی خرید آن به بخش‌بازرگانی ارسال شده است. اما برای انجام فرآیند ثبت سفارش، باید اسناد زیادی بارگذاری شود که بر این اساس، دو هفته برای هر خودرو زمان لازم است تا بتوان روال عادی ثبت سفارش را طی کرد. بر این اساس واردکننده باید بعد از تکمیل فرآیند مذکور، به اداره ثبت سفارش در دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت مراجعه کرده و فیش پرداخت و کد هشت رقمی را برای پایان عملیات ثبت سفارش دریافت نماید.

وی افزود: تمام این ها در شرایطی است که از اول تیرماه سال ۹۶ و قبل از آن که سامانه ثبت سفارش برای واردات خودرو کاملا باز بوده و مراحل به صورت قانونی انجام می‌شده است، تا نهایی شدن فرآیند ثبت سفارش، بسیاری از واردکنندگان خودرو با این موضوع از سوی دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت مواجه می‌شدند که سیستم در حال به روز رسانی است و سه تا چهار روز زمان برای این موضوع لازم است؛ اما این به روز رسانی آنقدر به طول انجامیده است که وزارت صنعت، ثبت سفارش واردات خودرو را ممنوع اعلام کرد.

به گفته حسینی، حتی در این دوران تا زمان بسته شدن کامل سیستم ثبت سفارش، واردکنندگان با مدیران دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت مذاکراتی داشتند که چرا این بروزرسانی، تا این اندازه زمان‌بر شده است، در حالیکه اتفاقی که در همین اثنا رخ داده، آن است که برخی به صورت غیرقانونی با هماهنگی برخی مسئولان سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش‌ها را انجام داده اند و یک روز قبل از دستور وزیر صنعت، این مجوزها صادر شده است؛ گویا برخی اطلاع داشته‌اند که قرار است که این ممنوعیت صورت گیرد.
وی اظهار داشت: در جلساتی که با دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت و مسئول مربوطه داشتیم، آنها متوجه فسادی شدند که در این موضوع رخ داده و از ثبت سفارش‌های غیرقانونی ابراز بی‌اطلاعی کردند، تا اینکه موضوع را به حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت اطلاع دادیم و آنها وارد پرونده بررسی ثبت‌سفارش‌های غیرقانونی شدند. در آن زمان بود که وقتی موضوع را به مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت اطلاع دادیم، مدیر مربوط را احضار کرد و ایشان هم برخی توجیهات را در این رابطه مطرح کرد؛ اما به نظر می‌رسد که مراجع ذی‌صلاح قضایی باید به دقت این فرآیند را بررسی و در مورد آن اعمال نظر کنند.
حسینی خاطرنشان کرد: همچنین موضوع با معاون صادراتی وزیر صنعت نیز در میان گذاشته شده و ایشان نیز اعلام کردند که دستور بررسی می‌دهند؛ البته مراجعه ما به این افراد در فرآیند کار این موضوع را نمودار کرد که در وزارت صنعت اتفاقی خارج از روال عادی برای ثبت سفارش برخی واردکنندگان صورت گرفته است. ما تمام اسناد و مدارک لازم را به حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه داده ایم؛ در حالیکه اکنون مشاهده می‌کنیم که متاسفانه وزارت صنعت، فهرستی را منتشر می کند که در آن درست واردکنندگان قانونی که همواره روند شفافی در واردات داشته‌اند، نامشان در فهرست ذکر شده و اگرچه ردیفی در کنار نام آنها مبنی بر نام متقاضی قرار گرفته است، اما برای افرادی که اطلاعات فنی ندارند، این طور تداعی می‌کند که واردکنندگان شناسنامه‌دار مرتکب تخلف شده‌اند، در حالیکه این یک کج‌سلیقگی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
عضو انجمن واردکنندگان خودرو گفت: واردکنندگانی که کار قانونی انجام داده‌اند به هیچ عنوان ابایی از ورود مراجع ذی‌صلاح به پرونده‌های واردات آنها ندارند. گویا بعد از اعلام انحرافات سیستم ثبت سفارش از سوی واردکنندگان، دوستان ما در وزارت صنعت تازه از خواب بیدار شده اند. در فهرست وزارت صنعت که منتشر شده، دو گروه شرکت واردکننده خودرو وجود داشت که یک گروه شرکت‌های مادر و رسمی و گروه دیگر Gray Market هستند که متاسفانه این بخش دوم، بیشترین خطا را داشته‌اند.

مطالب رپورتاژ