متروی کرج

کمبود منابع مالی مانع راه اندازی متروی کرج

متروی کرج
متروی کرج

پروژه قطار شهری کرج بیش از ۱۰ سال است که کلنگ زنی شده ولی گرفتار اما و اگرهای زیادی است این پروژه که قرار است معضل دیرینه ترافیک در کلان‌شهر دومیلیونی کرج را حل کند، گرفتار اختلافات است.

طول کل پروژه با احتساب مسیرهای دسترسی به دپو و پایانه حدود ۳۰ کیلومتر است.هیئت دولت به این پروژه ۱۸۶ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده است اما ادامه طرح هنور هم با کمبود منابع مالی روبروست. عدم تأمین منابع مالی که طبق پیمان به عهده کارفرما است ، سال گذشته کارفرما یعنی شهرداری کرج اقدام به فروش اوراق مشارکت به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان کرد، در حالی این مبلغ در حساب سازمان قطار شهری کرج موجود است که کمتر از یک سال از توقف روند اجرایی این پروژه می‌گذرد و شهرداری هر سه ماه یک‌بار مبلغی میلیاردی را در قالب سود پرداخت می‌کند.

استاندار البرز با ابراز تأسف از اینکه قرارداد میان کارفرما و پیمانکار فعلی پروژه قطار شهری کرج اشتباه و خطاهایی دارد، گفت: متأسفانه وقتی مناقصه برگزار می‌شود به قیمت ارزان بیش از دیگر مؤلفه‌ها توجه می‌شود درحالی‌که باید به این نکته مهم توجه کافی شود که آیا پیمانکار توان اجرای پروژه را دارد یا خیر.


طهائی با بیان اینکه در این پروژه یک‌بار قیمت افزایش‌یافته است، گفت: در سال ۱۳۹۰ یک‌بار تعدیل قیمت انجام‌شده است دولت سهم خود در این پروژه را به‌صورت ۱۰۰ درصدی پرداخت کرده است.

بارها شنیده‌ایم که عدم تأمین منابع مالی که طبق پیمان به عهده کارفرما است عمده مشکلِ این پروژه است، حال این سؤال مطرح می‌شود تخصیص ۱۸۶ میلیارد تومانی دولت و وجود ۱۰۰ میلیارد تومان پول که حاصل فروش اوراق مشارکت برای این پروژه است، می‌تواند گره‌ای از کلاف سردرگم این ماجرا باز کند یا خیر

مطالب رپورتاژ