گزارش اقدامات دریایی و بندری بوشهر در سال ۹۸ و برنامه های ۹۹؛ انجام عملیات تخلیه شناورهای کالای اساسی در بندر بوشهر

مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر با اشاره به اینکه عملیات تخلیه شناورهای کالای اساسی پس از سال ها در بندر بوشهر طی سال ۹۸ انجام شد، گفت: طرح توسعه بندر بوشهر در سال ۹۹ عملیاتی می شود.

به گزارش سایت خبری ماهنامه صنعت حمل و نقل به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادرودریانوردی، سیاوش ارجمندزاده در خصوص مهم ترین اقدامات بندری و دریایی بوشهر در سال ۹۸، اظهار کرد: از جمله اقداماتی که در بخش بندری مدنظر قرار گرفت می توان به راه اندازی گیت الکترونیکی عملیاتی پایانه کانتینری جهت کنترل ورود و خروج تمامی کامیون ها و کانتینرها و حذف حضور فیزیکی ارباب رجوع اشاره کرد.

وی ادامه داد: راه اندازی سامانه خدمات مشتریان به منظور ارزیابی و استریپ کانتینر، راه اندازی سامانه الکترونیکی قبوض انبار در جهت تسهیل امور و‌ کاهش حضور فیزیکی ارباب رجوع و حذف نامه های فیزیکی، راه اندازی سامانه پرداخت الکترونیکی حقوق و عوارض بندری بخش دیگری از اقدامات صورت گرفته در طول سال گذشته بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر تصریح کرد: پس از سال ها در بندر بوشهر پذیرش و اعملیات تخلیه شناورهای کالای اساسی انجام شد.

وی در ادامه از تهیه گزارش جامع کالبدی الحاق جزیره نگین به منطقه ویژه اقتصادی بندر بوشهر به عنوان اولین بندر در کشور  خبر داد و افزود: انجام مطالعات جذب شناورها با ظرفیت ۵۰ هزار تن به بندر بوشهر، در دستور کار قرار گرفت و به مرحله اجرا درآمد.

ارجمندزاده به اقدامات صورت گرفته در حوزه دریایی اشاره کرد و گفت: از اقدامات صورت گرفته در بخش دریایی می توان به برنامه ریزی و عملیات ١٦ مورد sts، برنامه ریزی و انجام ٩ مورد عملیات بارگیری هدایت و انتقال سکوی نفتی به پارس جنوبی، تعمیر و عملیاتی کردن مولتی کت مراد٣، استقرار ٢ فروند شناور آتشخوار در بنادر بوالخیر و گناوه، پیاده سازی صدور اجازه حرکت الکترونیکی اشاره کرد.

وی افزود: الکترونیکی کردن بایگانی در اداره ثبت و بازرسی شناورها، ایجاد دسترسی به دفترخانه های اسناد رسمی برای استعلام الکترونیکی از طریق سیستم جامع دریایی، انجام چندین پروژه لایروبی در بنادر بوشهر و گناوه و محمدعامری، دایر کردن ایستگاه جستجو و نجات در دیلم و پاکسازی حوضحه بندر بوالخیر از دیگر اقدامات مهم حوزه دریایی بوشهر طی سال ۹۸ است.

مهمترین اهداف بندری و دریایی بوشهر در سال ۹۹

مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر در خصوص اهداف و برنامه هاى تعیین شده در حوزه دریایى و بندرى طی سال ٩٩، عنوان کرد: از جمله اهداف تعیین شده در حوزه بندری استان بوشهر در سال ۹۹ می توان به مکانیزه کردن تمامی ورود و خروج کامیون ها به بندر از طریق نهایی کردن و استقرار کامل سامانه مربوط، بهبود شاخص های اختصاصی بندری نظیر سرویس تایم شناورها، operation time و عملیاتی کردن طرح توسعه بندر و صدور الکترونیکی صورت حساب ها در جهت کاهش مراجعات و تسهیل فرایندها اشاره کرد.

ثبت بیش از ۲۰۰۰ فروند قایق بی هویت موجود در بنادر  بوشهر

ارجمندزاده ادامه داد: در راستای اهداف تعریف شده در حوزه دریایی نیز می توان به واگذاری انجام امور ثبتی غیرفنی ادارات بازرسی و ثبت شناورها به دفاتر پیشخوان دولت، بروزرسانی تمامی گواهینامه های ثبت و پلاک موتورلنج های باری و صیادی ثبت استان، ثبت بیش از ۲۰۰۰ فروند قایق بی هویت موجود در بنادر بوشهر، بروزرسانی گواهینامه ثبت و شماره کوبی لیزری بر روی بدنه قایق های تفریحی و صیادی، فراخوان و ساماندهی شرکت های قایق سازی فاقد مجوز در سطح بنادر استان بوشهر و بروز رسانی اطلاعات نقشه های محدوده دریایی جنوب استان به ویژه محدوده عسلویه تا دیر اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ و در حوزه دریایی، تجهیز شناور سار به عنوان شناور هیدروگراف و نیز نصب سیستم مانیتوزینگ روی لایروب بستان (بستان سال ۹۹ موعد داک  دارد) در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: استقرار شناور تخصصی مقابله با آلودگی نفتی در دریا(ORV) در استان بوشهر، بازرسی فنی وایمنی ازسکوهای متحرک/ ثابت فراساحلی و یا شناورهای فراساحلی خاص (شناورهای فراساحلی که به بنادر تردد نمی کنند نظیر ابوذر ۱۲۰۰) و انجام بازرسی فنی و ایمنی متمرکز از شناورهای خارجی متردد (حسب تصویب تفاهم نامه منطقه ای اقیانوس هند) و شناورهای مسافربری استان بخشی از اقداماتی که باید در راستای تحقق آن در استان بوشهر گام برداریم.

رفع نقاط کور دریایی در آب های بوشهر

مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر  ادامه داد: تکمیل مطالعات نحوه انجام بازرسی ازشناورهای تحت پرچم در کشورهای پیشرو در صنعت دریایی، تجهیز ٢ بندر باقی مانده به شناورهای چند منظوره ویژه اطفاء حریق، رفع نقاط کور دریایی در آب های استان و استقرار تجهیزات الکترونیک و مخابراتی ویژه به منظوراتوماتیک و بدون اپراتور کردن ایستگاه رادیویی لاور اشاره کرد.

مطالب رپورتاژ