گسترش کشتیرانی، تجسس و نجات دریایی در دریای خزر

معاون امور دریایى سازمان بنادر و دریانوردى، اظهار کرد: با توجه به اینکه دریای خزر در مسیر خطوط ترانزیت کریدورهای شمال-جنوب و مسیرهای دریایی متعدد قرار گرفته است، ایمنی دریانوردی، امنیت و حفظ محیط زیست دریایی آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانى سازمان بنادر و دریانوردى، هادى حق شناس در نشست بررسى همکارى در زمینه تامین ایمنى دریانوردى در دریاى خزر که با حضور نمایندگان دولت هاى ایران، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و فدراسیون روسیه برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه همه این کشورها واقف هستند که ایمنى، امنیت و حفظ محیط زیست دریاى خزر تنها در سایه مشارکت، همکاری و همدلی همه جانبه این کشورها میسر است.

وی با بیان اینکه عدم تعیین رژیم حقوقی که همچنان بحث آن در دستور کار دولت ها قرار دارد، نمی‌تواند مانع از همکاری کشورهای این منطقه در زمینه های ایمنی و امنیت کشتیرانی و حفاظت محیط زیست دریایی شود، تصریح کرد: این موضوعات از اهمیت بالایی برخوردار هستند و نمی‌توان به سادگی از آنها گذشت.

حق شناس اظهار کرد: در پى انعقاد موافقتنامه همکارى در زمینه امنیت دریاى خزر( ٢٨ نوامبر ٢٠١٠ در باکو) کشورهاى حاشیه دریاى خزر اقدام به برگزاری اولین جلسه بررسی پیش نویش پروتکل همکارى در زمین تامین ایمنى دریانوردى و تهیه پیش نویس اولیه پروتکل ایمنى و امنیت دریاى خزرکردند. 

به گفته وی، اجلاس دوم نیز در سال ٢٠١٧ در کشور ترکمنستان برگزار و متن پیش نویس مورد نظر با ٩ ماده تدوین شد اما کماکان به تصویب نهایی و نرسیده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: پروتکل مذکور در صورت تصویب دولت های ساحلی دریای خزر چارچوبی را فراهم می‌کند که به موجب آن زمینه برای همکاری گسترده در حوزه‌های مختلف ایمنی و امنیت دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی ناشی از فعالیت های کشتیرانی و نیز تجسس و نجات دریایی فراهم شود.

وی با اشاره به زمینه‌های همکاری در ماده ۳ پیش‌نویس این پروتکل، عنوان کرد: بهسازی مکانیزم در خصوص تعامل طرفین در مسائل تجسس و نجات دریایی، تدوین و پذیرش یادداشت تفاهم نامه در خصوص کنترل کشتی ها توسط کشور دارای بندر در دریای خزر، تبادل تجربه و مساعدت در آموزش و افزایش تخصص کارکنان مسئول کنترل و نظارت دولتی حمل و نقل دریایی کشتی صاحب بندر، بهسازی مکانیزم های همکاری در زمینه کنترل کشتی توسط کشورهای صاحب بندر و نیز ارائه اطلاعات در خصوص مقررات ملی کشورهای همسایه در خزر در زمینه تامین ایمنی دریای خزر از مهمترین زمینه‌های همکاری در ماده ۳ پیش‌نویس پروتکل مذکور هستند.

معاون امور دریایى سازمان بنادر و دریانوردى تصریح کرد: مردمان کشورهاى دوست و برادر حاشیه دریاى خزر با تمدنى دیرینه و روابطى عمیق با یکدیگر سالیان طولانى است که در صلح در این نقطه از جهان و در کنار یکدیگر زندگى مى کنند و نیاکان ما به ما یاد دادند که چگونه از بزرگترین دریاچه جهان با منابع غنى آن به بعنوان حلقه اتصال یکدیگر و تحکیم صلح و ثبات منطقه استفاده کنیم.

وی افزود: دریاى خزر که توسط پنج کشور ایران، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و فدراسیون روسیه احاطه شده است، با قرارگیرى در مسیر خطوط ترانزیت کریدورهاى شمال و جنوب و مسیرهاى دریایى متعدد و حجم وسیع تردد دریایى از منظر ایمنى دریانوردى و حفظ محیط زیست دریایى از ویژگى هاى قابل ملاحظه اى برخوردار است.

مطالب رپورتاژ