گفت‌وگوی مدیر عامل راه‌آهن با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اقدامات و تمهیدات شرکت راه‌آهن برای مردم سیل زده در چهار استان کشور/ تشکیل 12 تیم فنی برای ارزیابی خسارات وارده سیل به شبکه ریلی

سعید رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به مروری بر اقدامات شرکت راه‌آهن از ابتدای وقوع سیلاب‌ها تا پایان طرح سفرهای نوروزی 1398 و بعد از آن، همچنین تصمیمات و تمهیدات در حین بازدید‌های میدانی پرداخت و گفت: به منظور مدیریت بهتر، اتخاذ تصمیمات سریع‌تر و ابلاغ دستورات لازم در زمان وضعیت بحرانی، امکاناتی فراهم شده تا به صورت برخط از وضعیت لحظه‌ای خطوط در تمامی نواحی مختلف راه‌آهن آگاهی لازم به دست آید و در صورت لزوم بازدید‌های میدانی از مناطق در اسرع وقت برنامه‌ریزی شود.    

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ابتدا با اشاره به وقوع سیل در استان گلستان اظهار داشت: به‌رغم  هشدار‌های هواشناسی، وقوع سیل بخش‌های زیادی از استان گلستان را درگیر کرد و موجب غافلگیری مردم و مسئولان مناطق شد.  

وی با اشاره به اقدامات شرکت راه‌‌آهن در همان ساعات اولیه گفت: وظیفه خود دانسته و نامه‌ای به آقای نجار رییس ستاد مدیریت بحران کشور همچنین هلال احمر مبنی بر اعلام آمادگی راه‌‌آهن برای کمک رسانی و امدادرسانی به مناطق سیل زده ارسال کردم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بازدید میدانی از مناطق سیل‌زده و خط آهن گرگان-اینچه برون بیان کرد: در بازدید از مناطق سیل‌زده صحنه‌های تلخ و شیرین در کنار هم نمود داشت، ابتدا صحنه‌های شیرین تلاش و کوشش همکاران برای بازنگه داشتن خطوط ریلی و جلوگیری از وارد شدن آسیب به شبکه، دوم گرفتاری مردم و زیرآب رفتن خانه و کاشانه آنها که غم اندوه ما را ۱۰۰ چندان کرد.

راه‌آهن برای کاهش آلام مردم گلستان و آق قلا شکافته شد

رسولی در ارتباط با شکافتن دو نطقه از خط‌آهن نیز گفت: در آن مقطع زمانی برای باز کردن زیر ریل در منطقه این تصمیم از مسئولان با من در میان گذاشته شد، با همه وجود اعتقاد دارم که راه‌آهن برای مردم است و افتخار شرکت راه‌آهن خدمت‌رسانی به مردم است. بنابراین اگر شرایط اقتضا می‌کند که تخریب بخشی از خط موجب کاهش آلام و آسیب به مردم باشد این کار انجام شود.

مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن افزود: همچنین کمک‌ها و حمایت‌هایی از اداره کل راه‌آهن منطقه شد و همکاری و هماهنگی  برای اتخاذ تصمیمات محلی با سرپرست استانداری گلستان ایجاد شد.

رسولی با اشاره به آب‌گرفتگی یک بلاک حد فاصل بندر ترکمن تا گرگان و شرایط بحرانی آن یادآور شد: در آن شرایط تصمیمی اتخاذ شد که مسافران این فاصله را با اتوبوس اما به هزینه راه‌‌آهن جابجا شوند. همچنین تاکید شد مادامی که شرایط به حالت طبیعی بازگردد، زنجیره خدمات رسانی از سوی شرکت راه‌آهن نباید قطع شود.

دستور ایجاد گشت شبانه‌روزی برای جلوگیری از انسداد خطوط ریلی

مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن در ادامه این گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به بازدید از مناطق سیل زده و راه‌آهن استان‌های لرستان و خوزستان اشاره کرد و گفت: این مناطق عمدتا با ریزش و رانش کوه مواجه بودند و به دلیل بارندگی طی روزهای متمادی خاک منطقه اشباع شده و هر لحظه احتمال ریزش  وجود داشت. بر همین اساس تیم‌های متعددی به طور شبانه‌روزی در طول خط گشت می‌زدند تا در صورت بروز هرگونه مشکل از مسدود شدن خط جلوگیری کنند. اما اتفاق آب شستگی حاشیه خط‌آهن در منطقه «بیشه» موجب اعلام مسدود بدون خط شد.

وی افزود: نزدیک به دور روز  خط مسدود بود و همکاران با تلاش بسیار زیاد شام‌گاه ۱۳ فروردین ماه خط را آزاد کردند و مجدد حرکت قطارها البته با تمهیدات ویژه همچون درزین پیش‌رو، نگهداری مستمر خط توسط راهبان‌ها و پرسنل نگهداری خطوط در مسیر رفت و آمد برای ایجاد سیر ایمن در آن خط از سر گرفته شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره آب شستگی وسیع «بلاک بامدژ به آهو دشت» بین اهواز و اندیمشک در بامداد روز ۱۴ فرودین‌ماه نیز گفت: متاسفانه شرایط برای سیر قطارها محیا نبود. به همین دلیل دستور توقف اعزام قطار‌ها از اندیمشک به اهواز صادر شد و مسافران با اتوبوس به اهواز منتقل شدند.

تمهیدات راه‌آهن برای جابجایی مسافران محور جنوب از اندیمشک

رسولی با اشاره به بازدید خود از محور جنوب در آخرین روز از سفرهای نوروزی ۹۸ اظهار داشت: در بازدید از محور جنوب متوجه شدم که ۱۰۰ درصد یک قطعه از خط تخریب شده و تصمیم بر این شد تا چهار قطار اعزام شده با مسافران به تهران بازگردند. در ادامه علی‌رغم اطلاع رسانی از طریق ارسال پیامک لغو سفر به مسافران و اعلام عمومی در رسانه ملی، ‌ همچنان عده‌ای از مردم در ایستگاه‌های اهواز و خرمشهر به دنبال بازگشت به شهرهای خود بودند.

وی گفت: باتوجه به مسدود بودن جاده، تصمیم بر این شد در صورتی که مسافران اهواز و خرمشهر به هزینه خود در ایستگاه اندیمشک حاضر شوند، ۵۰ درصد هزینه بلیت مسترد شود و در غیر این صورت ۱۰۰ درصد قیمت بلیت مسترد می‌گردد. بر همین منوال در آخرین موج سفرهای نوروزی چهار قطار از اندیمشک به مقاصد تهران به مشهد اعزام شد.

مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن در خصوص تمهیدات این شرکت برای باز نگه داشتن خط و انجام امور اولیه در خوزستان گفت: با توجه به وسعت آبگرفتگی‌ روستاها در طول مسیر، وظیفه خود دانستیم در کنار مردم باشیم. علاوه بر مدارس، نمازخانه‌ها و ایستگاه‌ها با منتقل کردن ۵۰ دستگاه واگن مسقف به خطوط فرعی در مناطق سیل زده استان خوزستان، شرایط را برای استقرار و اسکان موقت مردم فراهم کردیم. همچنین شرایط استحمام و سرویس بهداشتی، ژنراتور برای تامین برق و آب، آذوقه و مواد اولیه به صورت شبانه روزی با درزین در حال انتقال به مناطق سیل زده است.

به گفته سعید رسولی، راه‌آهن به طور کلی در خدمت مردم است و تلاش دارد تا بتواند از آلام مردم کم کند.

روند امدادرسانی راه‌آهن در لرستان تا بازگشت به شرایط عادی ادامه دارد

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به اقدامات انجام شده در استان لرستان نیز گفت: در استان لرستان همانند خوزستان اقدام مشابه انجام شد. به علاوه با قطار سیلندرهای گاز به مناطق رساندیم و شرایط اسکان موقت در واگن برای مردم پیش‌بینی شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کمک رسانی شرکت راه‌آهن به گردشگران حاضر در روستاهای لرستان گفت: گردشگرانی که توسط سیل قافگیر شدند و راه برگشت نداشتند، همراه با خودروهایشان با قطار به ایستگاه درود منتقل شدند تا بتوانند در مسیری ایمن با خودرو ادامه مسیر دهند.

این مقام مسئول با اشاره به تشکیل ستاد مدیریت بحران در شرکت راه‌آهن و تصمیمات اتخاذ شده در جلسات آن گفت: برای امداد رسانی و ارسال آذوقه قطاری به جنوب لرستان و شمال خوزستان با هدف توزیع اقلام بین مردم سیل زده ارسال شده است و این اقدام تا بازگشت شرایط به حالت طبیعی از طریق قطارهای امداد ادامه می یابد. همچنین به مدیران مناطق  ابلاغ کردیم که کمک رسانی به مردم ادامه یابد.

دسترسی راه‌آهن به آخرین اطلاعات وضعیت رودخانه‌های خوزستان 

معاون وزیر راه و شهرسازی از امضا تفاهم‌نامه‌ای با سازمان آب و برق خوزستان در جریان بازدید از مرکز دیسپاچینگ این سازمان خبر داد و گفت: باتوجه به  حجم خسارت‌های وارده بر اثر سیل به ویژه در اهواز تفاهم‌نامه‌ای بین دو مجموعه رد و بدل شد که بر اساس آن راه‌آهن از آخرین داده‌های اطلاعاتی روخانه‌های واقع در حاشیه خطوط ریلی به صورت سیستماتیک برخوردار شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه بیان داشت: از چند استاد مجرب برای همکاری به مدیران عملیاتی درخواست شد تا داده‌های سیلاب و نقشه‌های پهنه‌بندی سیل را تهیه و عکس‌های هوایی مناطق را پایش کنند. تا ضمن شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و با توجه به موج بارش‌های پیش‌ رو برای رعایت ایمنی سیر قطار آمادگی لازم را داشته باشیم.

ارسال و اعزام رایگان خودروهای آسیب دیده و گردشگران در شیراز به مقاصد مختلف

وی در ادامه به تمهیدات و اقدامات شرکت راه‌آهن پس از وقوع سیل در استان فارس و شهر شیراز اشاره کرد و گفت: در روز اول با هدف اعلام آمادگی راه‌آهن به منظور کمک رسانی و انجام اقدامات لازم نامه‌ای به استاندار فارس ارسال شد و تا روز گذشته به صورت رایگان ۶۸ خودرو، حتی خودروهای آسیب دیده مردم به بهترین نحو در واگن‌های حمل خودرو بارگیری و از طریق قطار به مقاصد مختلف منتقل و تحویل صاحبانشان شد. به علاوه مسافران نیز با عزت و احترام از ایستگاه شیراز بدرقه شدند.

رسولی با بیان اینکه «فصل جدیدی برای امداد و نجات باز شده است و سعی می کنیم آمادگی خود را بیشتر کنیم» تصریح کرد: در راه‌آهن همه چیز تحت کنترل است و آرامش موجود ناشی از اشراف به موضوعات، حضور به موقع و تجهیز ادوات مورد نیاز است که  امیدوارم روزهای پیش رو را با همین استحکام پشت سر بگذاریم.

برنامه‌ریزی برای امضا تفاهم‌نامه‌های همکاری با سازمان‌های مختلف در حوزه بحران

وی افزود:‌ در نظر داریم تفاهم‌نامه‌‌هایی میان شرکت راه‌آهن و سازمان‌های مختلف برای مدیریت و عملکرد بهتر در زمینه بحران امضا شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ارسال اقلام اهدایی و کمک‌های مردمی و سازمانی به مناطق سیل‌زده را دستور کار شرکت راه‌آهن عنوان کرد و گفت: حفظ آمادگی و امداد رسانی به مردم و پرسنل راه‌آهن در مناطق سیل‌زده و جابجایی مسافران با عزت و احترام را وظیفه خود دانسته و در راستای آن تلاش می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن یادآور شد: از روز گذشته  به ۱۲ تیم متشکل از بهترین مدیران حوزه فنی و زیربنایی راه‌آهن ماموریت داده شد تا پس از بازدید میدانی از نواحی مختلف، گزارشی از برآورد از خسارت‌های وارده و آسیب دیدگی شبکه تهیه کنند تا میزان مشخص و دقیقی اعلام شود.

 

مطالب رپورتاژ