۲۷۱ کیلومتر به شبکه راه‌آهن کشور اضافه می‌شود

با تکمیل و بهره‌برداری از راه‌آهن خواف- هرات و میانه- بستان‌آباد تا شهریورماه سال‌جاری ۲۷۱ کیلومتر دیگر به طول شبکه ریلی کشور افزوده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، عباس خطیبی با بیان اینکه با تکمیل و بهره‌برداری از راه‌آهن خواف- هرات و میانه- بستان‌آباد تا شهریورماه سال‌جاری ۲۷۱ کیلومتر دیگر به طول شبکه ریلی کشور افزوده می‌شود. گفت: اهداف سال ۱۳۹۸ مانند سال  گذشته علاوه بر توسعه خطوط ریلی کشور به صورت ویژه در راستای تحقق هدف اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی کشور برنامه‌ریزی شده و سال جاری با هدف اتصال مرکز استان آذربایجان شرقی به شبکه ریلی از مسیری دیگر و اتمام راه‌آهن میانه- تبریز و اتصال ریلی ایران به کشور افغانستان آغاز شده است.

وی در خصوص عملیات اجرایی راه‌آهن میانه- تبریز گفت: اتمام راه‌آهن میانه تا بستان‌آباد هدف ابتدایی ما در فاز اول این پروژه است که هم اکنون عملیات زیرسازی این محور ۱۰۰ درصد تکمیل شده و در بخش روسازی نیز ریل گذاری، بالاست ریزی، رلواژ اول و دوم به طول ۱۳۲ کیلومتر و حدود ۶۰ درصد جوشکاری درز ریل و فیبر نوری به اتمام رسیده و عملیات تکمیل خط و ایستگاه بستان‌آباد با پیشرفت حدود ۷۰ درصد در دست اقدام است.

خطیبی با اشاره به شرایط جوی منطقه و سرمای هوا ادامه داد: ممکن است زمان پیش‌بینی‌شده برای افتتاح با در نظر گرفتن شرایط جوی در پروژه و بارش برف تا به امروز در منطقه کمی به تأخیر بیافتد اما در صورت تأمین به‌موقع منابع و مساعد بودن شرایط جوی، محدوده میانه تا بستان‌آباد تا تیرماه سال جاری به اتمام خواهد رسید.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن از تلاش برای اتمام عملیات اجرایی بستان‌آباد تا تبریز خبر داد و گفت: زیرسازی مسیر ۸۰ درصد تکمیل شده و بخش عمده باقیمانده عملیات مربوط به پیچیدگی‌های طراحی و مهندسی در محدوده اتصال به ایستگاه راه‌آهن موجود در تبریز است.

وی افزود: در حال حاضر تمرکز بر اجرای عملیات اجرایی عرشه چند دستگاه پل بزرگ است و خوشبختانه با تأمین نقدینگی در اواخر سال گذشته بخشی از ورق‌های موردنیاز برای عرشه فلزی پل‌ها خریداری شده و امیدواریم به‌زودی شاهد اتمام عملیات عرشه این پل‌ها با دهانه‌های ۳۰ تا ۵۰ متری باشیم.

خطیبی تملک اراضی محدوده ایستگاه ائل‌گلی تبریز را بخش دیگری از مشکلات این پروژه برشمرد و اضافه کرد: برنامه‌ریزی‌شده تا پایان سال جاری و اوایل سال ۱۳۹۹ راه‌آهن به ایستگاه ائل گلی برسد که برای این منظور رفع مشکلات معارضین منطقه و آزادسازی مسیر در رسیدن به این هدف به‌ویژه رفع معارض در محدوده ایستگاه ائل گلی نقش مهمی دارد.

وی تکمیل راه‌آهن خواف- هرات را منوط به رفع مشکلات کمبود منابع مالی این پروژه دانست و گفت: در صورت تأمین اعتبار موردنیاز این پروژه در شهریورماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها با اشاره به ریل‌گذاری ۱۸۰ کیلومتر  راه‌آهن صرفاً در سال گذشته اعلام کرد: برای رسیدن به هدف‌گذاری در سال ۱۳۹۷، ۱۹۴ کیلومتر زیرسازی مسیر و بیش از ۱۳ هزار مترمربع عملیات ساخت ایستگاه‌ها انجام شده است.

خطیبی در خصوص برنامه‌ریزی برای سال ۱۳۹۸ بیان داشت: زیرسازی ۲۴۸ کیلومتر مسیر ریلی جدید و تکمیل ریل‌گذاری ۲۴۰ کیلومتر مسیر جزو اهداف سال جاری در نظر گرفته شده است که در صورت تأمین اعتبار به‌ویژه تخصیص اعتبارات نقدی تحقق می‌یابد.

 

مطالب رپورتاژ