ایران از نظر ظرفیت‌های بنادر و ناوگان کشتیرانی در جهان، یکی از کشورهای مهم و تاثیر‌گذار منطقه و جهان

به گزارش سایت ماهنامه صنعت حمل‌و‌نقل، محمد راستاد در مراسم آغاز به کار  نمایشگاه ” انسان و دریا “، گفت: طبق اسناد و شواهد به‌دست آمده، ایرانیان همواره در طول تاریخ با دریا مرتبط بوده اند.

 مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه گفت: ایران در مقیاس دریانوردی جهان، از نظر ظرفیت‌های بنادر و ناوگان کشتیرانی، یکی از کشورهای مهم و تأثیر گذار منطقه و جهان قلمداد می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همکاری مشترک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران و سازمان بنادر و دریانوردی سبب شد تا گنجینه ای مهم در حوزه دریا به اطلاع مردم برسد، تأکید کرد: کماکان احتیاج است فرهنگ دریایی در سراسر کشور اشاعه داده شده و شناسانده شود.
راستاد گفت: امروز ایران در مقیاس دریانوردی جهان، از نظر ظرفیت های بنادر و ناوگان کشتیرانی، یکی از کشور مهم و تاثیر گذار منطقه و جهان است.
معرفی آثار ایرانیان در حوزه دریانوردی 
در این مراسم محمدحسن طالبیان؛ معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز  موضوع باستان شناسی دریا را خیلی مهم و جذاب عنوان کرد و گفت: معرفی آثار ایرانیان در حوزه دریانوردی در دوره های مختلف تاریخی بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه میراث فرهنگی هیچگاه از هم جدا نیست، اظهار داشت: شواهد تاریخی در دریای کاسپی، خلیج فارس و سواحل مکران، نشان می دهد که ایرانیان از فرهنگ خاصی در دریانوردی برخوردارند‌.
اوج دریانوردی ایرانیان به دوره هخامنشیان بر می گردد
جبرئیل نوکنده؛ رئیس‌ کل موزه ملی ایران، نیز با بیان اینکه شواهد نشان می دهد ایرانیان از دوره پارینه سنگی تلاش کردند تا از مواهب دریا  برخوردار باشند، خاطر نشان کرد: از ۶ هزار و ۲۰۰ سال پیش ما مردمی بودیم که در حوزه دریا فعال بودیم و اوج این فعالیت در دوره هخامنشیان بوده است.
وی افزود: در صدر اسلام نیز در بنادر مهم ایران از دریای کاسپی تا سواحل مکران و خلیج فارس، از سیراف در جنوب تا آبسکون در شمال،  شاهد تجارت با چین بوده ایم.
گفتنی است، با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در موزه ملی ایران، نمایشگاه ” انسان و دریا ” با مرور بر هزاران سال ارتباط ایرانیان با دریا در سالن پیش از تاریخ موزه ملی ایران باستان افتتاح شد.

مطالب رپورتاژ